Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Stacje kontroli pojazdów pod nadzorem TDT

Stacje kontroli pojazdów pod nadzorem TDT fotolia.pl

4 grudnia 2018 roku sejmowa Komisja Infrastruktury przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Przedmiotem regulacji jest zmiana systemu przeprowadzania badań technicznych – nadzór nad stacjami kontroli pojazdów przejmie Transportowy Dozór Techniczny.

Decyzja o przyjęciu projektu poprzedzona była burzliwą dyskusją (podczas posiedzeń Komisji Infrastruktury w dniach 23 listopada i 4 grudnia br.). Przeciwko proponowanym zmianom jest strona samorządowa, środowisko przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz środowisko diagnostów. Negatywną opinię wydał również Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Wśród argumentów przeciwko procedowaniu przedmiotowego projektu podnoszono, że proponowane rozwiązanie jest bardzo kosztowne. Obecnie starostwa wydają na nadzór nad stacjami kontroli pojazdów ok. 2,3 mln rocznie. Wysokość środków finansowych przeznaczonych na wykonanie tego samego zadania przez TDT to prawie 47 mln rocznie (z tym, że w pierwszym roku obowiązywania ustawy – ponad 77 mln).

Związek Powiatów Polskich wyraził sprzeciw przeciwko odebraniu powiatom kompetencji wykonywania nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów. Podnoszono, że negatywna ocena działania powiatów w tym zakresie była formułowana w sytuacji gdy:

  • samorządowcy wielokrotnie na przestrzeni ostatnich lat zgłaszali konieczność zmiany/ doprecyzowania przepisów regulujących nadzór poprzez m.in. wyposażenie organów w dodatkowe instrumenty kontroli,
  • wykonywanie zadania przez powiaty było zdecydowanie niedofinansowane.

Przedstawiciele JST w ramach działania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego kierowali do strony rządowej postulaty poprawienia przepisów oraz przeznaczenia dodatkowych środków na to zadanie, jednak spotkali się z brakiem zrozumienia ze strony ministerstwa właściwego ds. infrastruktury.

Na podstawie procedowanego obecnie w Sejmie projektu należy zauważyć, że ministerstwo finalnie uwzględniło postulaty powiatów, z tym że całość kompetencji przeniesiono do TDT.

Mimo sprzeciwu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, strony samorządowej oraz środowiska reprezentującego stacje kontroli pojazdów, posłowie ocenili projekt pozytywnie.

Niedz., 9 Gr. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka