Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Resort infrastruktury o lotnisku w Modlinie – odpowiedź na stanowisko ZPP

Resort infrastruktury o lotnisku w Modlinie – odpowiedź na stanowisko ZPP fotolia.pl

Ministerstwo Infrastruktury ze szczególną uwagą obserwuje sytuację zaistniałą w spółce zarządzającej portem lotniczym Warszawa – Modlin oraz w sposób ustawiczny prowadzi według właściwości stosowne działania w celu umożliwienia dalszego rozwoju lotniska. Jednakże zadanie to resort ocenia jako niezwykle trudne, ponieważ stanowiska prezentowane przez poszczególnych udziałowców spółki charakteryzują się znaczną rozbieżnością.

Tak wynika z odpowiedzi ministra infrastruktury na stanowisko zarządu Związku Powiatów Polskich dotyczące poparcia dalszego rozwoju Portu Lotniczego Warszawa – Modlin (stanowisko opisywaliśmy tutaj).

Odnosząc się do postulatu wsparcia działań dotyczących rozwoju lotniska, minister wskazuje, że nie ma odpowiedniej wiedzy o takich planach. Jak wynika z pisma resortu z 24 lipca br., zarządzający portem nie wykonał ciążącego na nim ustawowego obowiązku i nie przekazał do ministra właściwego ds. transportu planu generalnego lotniska celem jego zatwierdzenia. Termin na przekazanie planu upłynął 18 września 2014 r. W ocenie ministra dokument ten jest kluczowy dla wskazania kierunków rozwoju lotniska.

Minister przypomina także o tym, że wsparciem dla rozwoju lotniska było wydanie decyzji administracyjnych wyznaczających: Polską Agencję Żeglugi Powietrznej jako instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej na potrzeby lotniska oraz Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa – Modlin Sp. z o.o. jako instytucji zapewniającej lotniskową informację służby powietrznej dla lotniska Warszawa – Modlin. Minister wyznaczył też instytucje zapewniające osłonę meteorologiczną lotniska. Kwestie dalszej współpracy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i lotniska zostaną określone w trakcie negocjacji kolejnej umowy.

Lotnisko zostało także uwzględnione Programie Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych w 2007 r., który jest podstawowym dokumentem rządowym określającym kierunki rozwoju infrastruktury lotniskowej i naziemnej w Polsce. Program był podstawą tworzenia programów operacyjnych zawierających inwestycje w sektorze lotnictwa cywilnego w latach 2007 – 2013, które były wspierane ze środków unijnych. Był też podstawą zatwierdzenia przez Komisję Europejską wsparcia w ramach Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. – Od samego początku lotnisko Warszawa – Modlin było planowane jako lotnisko wspierające, uzupełniające wobec lotniska Chopina w Warszawie, przewidziane do obsługi głównie ruchu niskokosztowego. Wobec powyższego oba porty nigdy nie stanowiły bezpośredniej konkurencji, a ich oferty handlowe miały się wzajemnie uzupełniać. – wynika z pisma.

W ocenie resortu wśród udziałowców spółki nie ma jednomyślności i to jest powodem jej trudnej sytuacji. – Jest to związane z konstrukcją umowy między udziałowcami, wymuszająca jednomyślne decyzje dotyczące między innymi planów rozwoju portu lotniczego. W tym zakresie wszyscy udziałowcy Spółki posiadają pełne prerogatywy do podjęcia stosownych działań w celu dokonania zmian w przedmiotowej umowie. Widząc trudności spowodowane przez takie zapisy, ministerstwo stoi na stanowisku, że za zasadne należy uznać doprowadzenie do ich modyfikacji, a w konsekwencji racjonalnego unormowania zasad podejmowania decyzji w ramach Spółki. – czytamy w odpowiedzi.

Jak podaje resort, mimo rozwoju portu, jego sytuacja finansowa jest nadal trudna – bilans finansowy jest ujemny, co wymaga podjęcia przez odpowiednie władze spółki decyzji o przeprowadzeniu rzetelnej analizy typu due diligance. Ponadto, jak podaje ministerstwo, udziałowcy nie mają stosownej wiedzy na temat zobowiązań spółki wobec jednego przewoźnika operującego z lotniska. Takie czynniki wpływają negatywnie na wizerunek spółki i na brak wzajemnego zaufania.

Do czasu otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego infrastruktura lotniska w Modlinie, zdaniem resortu, powinna być dalej rozwijana i dostosowana do potrzeb pasażerów i przewoźników.

Sob., 18 Sp. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska