Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Symulatory obowiąkowe

Symulatory obowiąkowe fotolia.pl

Od 1 stycznia 2019 r. maszynista powinien nie rzadziej niż raz w roku przejść trzygodzinne szkolenie na symulatorze. Z szacunków Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w Polsce potrzeba minimum 16 symulatorów by zapewnić odpowiednie wyszkolenie prowadzącym pojazdy.

W Polsce jest obecnie niespełna 18 tys. osób posiadających uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych. Jednak około 1,5 tys. osób pracować będzie jedynie na stanowisku prowadzącego pojazdy kolejowe. Osoby te są zwolnione ze szkolenia na symulatorze. Czyli na symulatorach będzie musiało szkolić się około 16,5 tys. maszynistów. Przy symulatorach pracujących 12 godzin dziennie – potrzeba 16 urządzeń. Przy ośmiogodzinnym trybie pracy w ośrodkach szkolenia – minimalna liczba symulatorów to 25. Jednak przy założeniu, że liczba prowadzących pociągi będzie rosła to zapotrzebowanie na symulatory może się odpowiednio zwiększyć do 18 do 26 urządzeń.

Urząd Transportu Kolejowego w 2017 r. opublikował 30 scenariuszy szkoleniowych obejmujących różne sytuacje, z jakimi maszynista może spotkać się podczas swojej pracy. Poza standardowymi czynnościami obejmują one również zdarzenia nietypowe oraz uwzględniają nieprawidłowości jakie mogą pojawić się w składzie prowadzonego pociągu.

Zamierzeniem Urzędu jest, aby scenariusze te stanowiły minimalny standard, wykorzystywany przez ośrodki szkolenia w opracowywaniu własnych scenariuszy ćwiczeń. Warto potraktować je jako bazę do rozbudowy i udoskonalenia własnych scenariuszy, tak aby odzwierciedlały najwyższy poziom jakości, stanowiąc jeden z najważniejszych czynników poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

W swoim stanowisku Prezes UTK wyjaśniał jakie symulatory spełniają wymogi prawa. Symulator powinien m.in. być wyposażony w pulpit maszynisty pojazdu kolejowego, urządzenia sterujące, urządzenia bezpiecznej kontroli jazdy pociągu, podzespoły oraz inne elementy wchodzące w skład standardowego wyposażenia takiego pulpitu. Pulpit maszynisty w symulatorze nie może być wirtualny – wyświetlany tylko na ekranie monitora, nie wystarczy też komputer osobisty z oprogramowaniem symulującym jazdę pociągiem.

W obowiązującym stanie prawnym Prezes UTK nie certyfikuje symulatorów pojazdów kolejowych. Jednak w ramach działań nadzorczych weryfikowane będzie spełnianie przez nie wymagań prawa. Wymogi dla symulatorów pojazdów kolejowych określone są w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 23 października 2014 r. w sprawie ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów (Dz. U., poz. 1566).

Źródło: utk.gov.pl

Pt., 20 Lp. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun