Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Eko-autobusy – dotacje na bezemisyjny transport publiczny dla Szczecina, Gdyni i Polkowic

Eko-autobusy – dotacje na bezemisyjny transport publiczny dla Szczecina, Gdyni i Polkowic fotolia.pl

W sumie ponad 12 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na bezemisyjny transport publiczny otrzymają Szczecin, Gdynia i Polkowice. W tych trzech miastach łącznie będzie jeździło czternaście nowych autobusów elektrycznych, których zakup oszacowana na ponad 37 mln zł. Następnym beneficjentem może zostać Poznań.

Źródłem wsparcia ekologicznego transportu, którego ideę od kilku lat promuje m.in. Ministerstwo Środowiska, będzie program priorytetowy NFOŚiGW pn. System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme), Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny. Jego budżet na lata 2017-2020 to 200 mln zł, z czego do 41 mln zł zarezerwowano na dotacje, a 159 mln zł na pożyczki. 

Do dofinansowania zakwalifikowały się ekologiczne przedsięwzięcia transportowe trzech miast. W maju br. umowy o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych podpisano ze Szczecinem, Gdynią i Polkowicami. Łączna wartość tych umów wynosi ok. 37,3 mln zł, przy wsparciu ok. 12,4 mln zł.

Czwarty wniosek – z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu Sp. z o.o.  – jest jeszcze na etapie procedowania.

Szczecin na przedsięwzięcie wyda 18,4 mln zł, przy udzielonej przez NFOŚiGW dotacji w wysokości 6 mln zł. Za te pieniądze sfinansuje zakup sześciu autobusów elektrycznych. Gdynia również kupi sześć autobusów, ale zapłaci za nie 15,5 mln zł, przy dotacji 5 mln zł . Natomiast Polkowice zainwestują w dwa autobusy elektryczne za 3,4 mln zł – uwzględniając dotację 1,4 mln zł. O ile poznański wniosek o dofinansowanie zostanie ostatecznie zatwierdzony przez Ministra Środowiska, to także w stolicy Wielkopolski pojawi się sześć ekologicznych autobusów i sześć ładowarek. Tamtejsza spółka MPK zaplanowała, że przeznaczy na to prawie 19 mln zł, biorąc pod uwagę możliwości dotacyjne około 5 mln zł i pożyczkę około 10 mln zł wsparcia z Narodowego Funduszu.

System zielonych inwestycji GIS, Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny przewiduje możliwość zakupu nowych autobusów elektrycznych (na ten cel można ubiegać się o dotacje) oraz modernizacji lub budowy stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów elektrycznych (przeznaczone są na to pożyczki), przy czym stacja ładowania będzie wykorzystywana wyłącznie do obsługi publicznego transportu zbiorowego.

Intensywność dofinansowania zależy od formy: dotacje są udzielane do 40% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia na zakup autobusów elektrycznych, z kolei pożyczki do 100% różnicy, pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, a dotacją na dofinansowanie autobusów elektrycznych oraz infrastruktury i zarządzania, polegającej na modernizacji lub budowie stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów elektrycznych.

Źródło: nfosigw.gov.pl

Pt., 8 Czrw. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Alicja Cisowska