Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Metropolia szczecińska zbuduje kolej

Metropolia szczecińska zbuduje kolej fotolia.pl

Stowarzyszenie Szczeciński Obszar Metropolitalny otrzymało ponad 512 mln zł z Funduszu Spójności w ramach programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Przedsięwzięcie warte jest ponad 741 mln zł. Ta kwota przeznaczona zostanie na modernizację i przebudowę sieci kolejowej obejmującej obszar od Szczecina po Goleniów, Police i Stargard oraz budowę zintegrowanych węzłów przesiadkowych.

Beneficjentem dofinansowania i liderem przedsięwzięcia jest stowarzyszenie metropolitalne, a inwestycja realizowana będzie przez dziesięciu partnerów: SOM, dziewięć członkowskich jednostek samorządu terytorialnego: Szczecin, Stargard, Goleniów, Gryfino, Police, Stargard, Kobylanka i Województwo Zachodniopomorskie oraz spółkę PKP PLK S.A. Umowa partnerska określa prawa i obowiązki poszczególnych partnerów oraz stanowi o przyszłym współfinansowaniu i udziale w kosztach eksploatacyjnych kolei po jej uruchomieniu.

Prace nad przygotowaniem projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej prowadzone są przez Stowarzyszenie SOM od 2011 r. Wówczas powstała koncepcja rozwoju transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym. W następnych latach opracowano kolejne niezbędne dokumenty tj. zintegrowaną strategię transportu publicznego SOM na lata 2014-2020 oraz studium wykonalności integracji organizacyjnej, taryfowej i biletowej i studium wykonalności inwestycji. W lipcu ubiegłego roku podpisane została porozumienie o wspólnej realizacji projektu budowy kolei metropolitalnej, obejmującego zarówno modernizację i budowę infrastruktury kolejowej, jak i budowę zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy każdym z modernizowanych lub nowo budowanych przystanków kolejowych. Następnie stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia. Procedura konkursowa, prowadzona przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zakończona została 12 marca br. ogłoszeniem listy projektów wybranych do dofinansowania.

W ty samym konkursie poza koleją szczecińską dofinansowane zostały jeszcze dwa projekty: przystanek kolejowy Wrocław Szczepin wraz z przebudową wiaduktu (wkład UE to 34,8 mln zł) elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga (wkład UE to 61,7 mln zł).

Źródło: som.szczecin.pl, cupt.gov.pl, pois.gov.pl

Pt., 16 Mrz. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża