Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Program wymiany sieci kolejowej trwa

Program wymiany sieci kolejowej trwa fotolia.pl

PKP Polskie Linie Kolejowe SA kontynuują program wymiany rozjazdów na sieci kolejowej. Zarządca infrastruktury podpisał drugą umowę na wymianę 142 rozjazdów w sześciu województwach, m.in. na stacji w Elblągu, Bronowie, Zielonczynie, Poznaniu i Białogardzie. Inwestycja zapewni bezpieczniejszą i sprawniejszą podróż koleją. Łącznie w ramach projektu rozjazdowego PLK wymienią 245 rozjazdów.

Program wymiany rozjazdów

Projekt rozjazdowy obejmuje montaż 245 nowych rozjazdów na 21 liniach kolejowych i 55 posterunkach ruchu w 12 województwach. Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa oraz zapewnienie sprawnego przejazdu pociągów. Rozjazd jest ważnym elementem infrastruktury kolejowej umożliwiającym przejazd pociągów z jednego toru na drugi. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się komfort podróży i prędkość przejazdu.

Celem Krajowego Programu Kolejowego jest m.in. zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Projekty związane z wymianą rozjazdów oraz elementów infrastruktury kolejowej tworzą nowe możliwości sieci kolejowej w Polsce i lepsze warunki obsługi pociągów w relacjach zarówno regionalnych jak i międzynarodowych – powiedział  Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Podpisana w marcu umowa o wartości 127 mln zł obejmuje wymianę 142 rozjazdów na terenie województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego i łódzkiego. To część dużego projektu – pierwszą umowę na wymianę 103 rozjazdów w województwach południowej Polski za ponad 80 mln zł, PLK podpisały w grudniu 2017 r.

– Nowe rozjazdy poprawią płynność ruchu pasażerskiego i towarowego oraz podniosą bezpieczeństwo. To jedno z wielu zadań Krajowego Programu Kolejowego, realizowanego przez PKP PLK SA, które likwidują punktowe ograniczenia prędkości i krok po kroku skracają czas podróży koleją – stwierdził Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP PLK SA.

Stare rozjazdy i przylegające do nich odcinki torów zostaną zdemontowane lub zastąpione przez nowe. Ponad połowa wszystkich rozjazdów zostanie dostarczona na miejsce budowy na specjalnych wagonach-platformach w gotowych blokach. Pozwoli to na sprawną ich wymianę.

Nowe urządzenia zapewnią sprawniejszy i bezpieczniejszy przejazd pociągów. Dotyczy to zwłaszcza ciężkich składów towarowych, które pojadą z prędkością nawet 120 km/h. Dla zapewnienia sprawnego przejazdu pociągów zimą z bezpieczeństwa ruchu kolejowego rozjazdy zostaną wyposażone w elektryczne ogrzewanie, co pozwoli na szybkie usuwanie śniegu i lodu.

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym – etap II” jest finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Montaż wszystkich 245 rozjazdów zaplanowany jest do końca 2018 roku.  

Wymiana rozjazdów dla poprawy bezpieczeństwa PKP PLK SA kontynuują realizację programu wymiany rozjazdów. W 2015 r. w ramach programu rozjazdowego zarządca infrastruktury zamontował 697 nowych rozjazdów na 31 liniach kolejowych i 142 posterunkach ruchu w 14 województwach. PLK wymieniają rozjazdy również podczas prac modernizacyjnych, prowadzonych w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Tylko w 2017 r. w ramach inwestycji zabudowano ich prawie 600.

Źródło: mib.gov.pl

Czw., 8 Mrz. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun