Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Infrastruktura drogowa – jak zwiększyć konkurencyjność postępowań przetargowych

Infrastruktura drogowa – jak zwiększyć konkurencyjność postępowań przetargowych fotolia.pl

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa przygotowała propozycje uregulowań, które w jej ocenie mają doprowadzić  zwiększenia konkurencyjności w postępowaniach przetargowych ogłaszanych przez Zamawiających Samorządowych. Jak uzasadnia Izba mają one nie tylko wesprzeć przedsiębiorców startujących w przetargach, ale również zmniejszyć problemy występujące na rynku drogowych zamówień publicznych.

Izba zauważa, że w ubiegłym roku nastąpił „wysyp” postępowań przetargowych ogłaszanych przez zamawiających na wszystkich kategoriach dróg publicznych. A kolejne lata pod tym względem mają być podobne. Jednak, jak podaje Izba zamawiający w drugiej połowie 2017r. zaczęli zgłaszać problemy związane z małą liczbą firm składających oferty na ogłaszanych przetargach; były postępowania gdzie nie wpłynęła żadna oferta.

W opinii Izby trudności można złagodzić ,jeśli zamawiający zastosują m.in. następujące uregulowania:

  1. Określenia warunków udziału w postępowaniach o zamówienie publiczne na poziomie umożliwiającym w szczególności średnim i małym firmom udział.

Izba postuluje, aby wymagany minimalny roczny obrót wynosił maksymalnie 30% przewidywanej wartości zamówienia.

  1. Izba proponuje, aby zamawiający, oceniając zgodnie z art. 22d ust. 1 ustawy Pzp, zdolność techniczną lub zawodową wykonawcy, wymagał minimalnych warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, potencjału technicznego wykonawcy lub osób skierowanych do realizacji zamówienia przez wykonawcę do realizacji zamówienia, w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności, tak jak to określono w art. 22 ust.1 a ustawy Pzp, a więc adekwatnych dla danego zamówienia.
  2. Zgodnie z art. 36a ust. 2 pkt. 1 ustawy Pzp zamawiający posiada uprawnienie do zastrzeżenia obowiązku osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia na roboty budowlane lub usługi. Izba postuluje, aby uprawnienie to było stosowane, a wymóg osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych elementów zamówienia był nie tylko racjonalny, ale dostosowany również do potencjału małych i średnich firm.
  3. Zgodnie z art. 36aa ust. 1 ustawy Pzp zamawiający może podzielić zamówienie na części, określając zakres i przedmiot tych części. Podkreślenia wymaga fakt, iż w trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, zamawiający sporządza protokół zawierający między innymi określenie powodów niedokonania podziału zamówienia na części (art. 96 ust. 1 pkt. 11 ustawy Pzp). Izba postuluje, aby zamawiający korzystał z tej możliwości, oczywiście w sytuacjach, gdy jest to możliwe i racjonalne.

Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Sob., 24 Lt. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska