Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Autonomiczny autobus już w marcu w Schaffhausen

Autonomiczny autobus już w marcu w Schaffhausen fotolia.pl

Niespełna rok temu – w lipcu 2017 roku – autonomiczny autobus został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie w Neuhausen, na terenie Laboratorium Mobilności AMoTech. Od tego czasu trwały prace przygotowawcze – od integracji pojazdu z systemem, po prace legislacyjne dopuszczające pojazd do ruchu. W najbliższych dniach za zgodą szwajcarskiego federalnego urzędu ruchu drogowego (Bundesamt für Strassen, ASTRA) ma zostać wydana tablica rejestracyjna. Kiedy tylko to nastąpi, pasażerowie będą mogli skorzystać z przejazdu autonomicznym pojazdem między Industrieplatz a centrum miasta. W pierwszej fazie – z osobą nadzorującą pracę systemu na pokładzie. Oznacza to rozpoczęcie testowania autonomicznych pojazdów w regularnych zbiorowych usługach transportowych.

Plany na I kwartał 2018

Jeszcze w lutym Trapizio – tak nazwany został wspomniany autobus – zostanie po raz pierwszy użyty przez VBZ, organizatora transportu publicznego w Zurychu będącego wieloletnim partnerem firmy Trapeze. Zostaną przeprowadzone testy na terenie VBZ w Zurychu. Uzyskane w tym projekcie dane zostaną uwzględnione we wdrożeniu nad wodospadem Rheinfall. Początek marca to prezentacja możliwości podczas IT-Trans w Karlsruhe. Na targach inteligentnych rozwiązań dla publicznego transportu pasażerskiego, Trapeze zaprezentuje także: PitStop - narzędzia do efektywnego zarządzania flotą, zajezdnią i zasobami; BI LIO-Scope – elastyczne rozwiązanie wspomagające tworzenie raportów i analiz; LIO-Professional i LIO-Enterprise - dwa rozwiązania ITCS dla różnych wymagań; ComfoAccess® - rozwiązanie do obsługi biletów za pomocą kart i smartfonów; oraz Mobility Lab AMoTech – rozwiązania dla mobilności autonomicznej i przyszłości transportu publicznego.

Po targach, w połowie marca 2018 rozpoczną się testy w ruchu miejskim– najpierw sporadycznie, by w kolejnej fazie stać się regularną linią w transporcie miejskim. Oznacza to, że po raz pierwszy w historii pojazd autonomiczny będzie kursował ulicami w ramach regularnych usług i będzie zintegrowany z systemem dyspozytorskim wykorzystywanym przez organ transportu publicznego w Schaffhausen.

Podczas projektu wdrażania pojazdu w publiczny transport miejski, przeprowadzone zostaną badania naukowe dotyczące postrzegania przez społeczeństwo pojazdów autonomicznych. W planowanym badaniu przeprowadzonym przez Szwajcarski Federalny Instytut Technologii w Zurychu (ETH) w ciągu najbliższych dni zostaną wysłane ankiety do około 20 000 osób mieszkających w kantonie Schaffhausen. Celem tego badania jest sprawdzenie, w jaki sposób ludność postrzega pojazdy bez kierowców, a w szczególności obecny projekt. Ma to umożliwić zidentyfikowanie i rozwiązanie ewentualnych problemów.

Powołanie Swiss Transit Lab

Na początku 2018 r. wszyscy partnerzy zaangażowani w projekt autonomicznego autobusu powołali Swiss Transit Lab. W ramach projektu zajmować się będą opracowaniem rozwiązań i usług dla nowoczesnej mobilności oraz testowanie ich na wyznaczonym terenie w Neuhausen am Rheinfall. Projekt koordynowany jest przez doświadczoną, działającą globalnie w zakresie transportu publicznego firmę Trapeze, powiązaną z nią firmę AMoTech oraz Urząd ds. Transportu Publicznego w Schaffhausen (Verkehrsbetriebe VBSH), przy wsparciu Biura Rozwoju Regionalnego w kantonie Schaffhausen. Celem jest nie tylko uzyskanie zezwolenia na wdrożenie autonomicznego pojazdu na ulice Schaffhausen, ale także pomoc w kształtowaniu przyszłości transportu publicznego w kontekście międzynarodowym.

Autonomia coraz bliżej Polski

W ocenie firmy Trapeze, oferowane przez nią rozwiązania, a w szczególności Centrum Sterowania LIO, pozwala na efektywne zarządzanie transportem miejskim w miastach oraz całych aglomeracjach.

Prace nad rozwojem LIO trwają cały czas, czego dowodem może być integracja autonomicznego pojazdu z tym systemem. W Polsce również będzie to możliwe, kiedy tylko nastąpią zmiany legislacyjne dopuszczające autonomiczne pojazdy do ruchu.

Czw., 15 Lt. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska