Transport sharing, czyli usługa polegająca na dzieleniu się i wypożyczaniu na krótki czas publicznych pojazdów (samochodów, skuterów, rowerów) w Polsce dopiero się rozwija. Jednak jak wynika z najnowszego opracowania dotyczącego współdzielenia transportu w europejskich stolicach na tle innych miast Warszawa nie wypada źle.
Zespół Shopalike przeanalizował współdzielenie transportu w europejskich stolicach, aby sprawdzić, jak daleko są rozwinięte w tej dziedzinie. Badanie wzięło pod uwagę 28 stolic Unii Europejskiej, systemy rowerowe, samochodowe i skutery (bike-sharing, car-sharing i scooter-sharing). Analitycy przyjrzeli się w szczególności liczbie pojazdów na 10 tys. mieszkańców oraz średniej cenie za pierwszą godzinę jazdy.
Z badania wynika, że Paryż jest najbardziej przyjazną stolicą europejską pod względem ekonomii wspólnej konsumpcji. Zaraz za nim pojawiła się Bruksela, Berlin, Warszawa, Wiedeń i Amsterdam.
Na jakiej pozycji znalazła się Warszawa w poszczególnych kategoriach?
Warszawa znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu „Transport Sharing w Europie”, na 4. miejscu podsumowującym trzy analizowane kategorie. Tę samą pozycję zdobyła w kategorii „rowery”. Warszawski publiczny system rowerowy Veturilo imponuje swoją ilością rowerów (5000), które są łatwo dostępne w przystępnej cenie. Polska stolica może się także pochwalić swoim car-sharingiem, z którym wkroczyła na 7. miejsce w EU. Systemy współdzielenia samochodów w Warszawie liczą łącznie ponad 900 pojazdów. Co do skuterów Warszawa znalazła się wśród ośmiu europejskich miast, które oferują ten serwis.
Podsumowując, Polska jest otwarta na innowacje, ich wdrożenie w życie oraz ma szansę w przyszłości znaleźć się na podium rankingu współdzielenia transportu w Europie.
Cały ranking „Transport - sharing w Europie” dostępny jest tutaj.
Źródło: shopalike.pl oraz edroga.pl