Karetka dojedzie szybciej do wypadku – ważne zmiany

Karetka dojedzie szybciej do wypadku – ważne zmiany fotolia.pl

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała plany dla wszystkich odcinków autostrad, dróg ekspresowych, a także dróg krajowych w celu skrócenia czasu dojazdu służb ratowniczych do miejsc zdarzeń.

Dyrektorzy Oddziałów zostali zobowiązani do współdziałań ze służbami ratowniczymi, a także podmiotami uczestniczącymi w organizowaniu szkoleń i ćwiczeń sprawdzających. GDDKiA deleguje swoich pracowników na wspólne ćwiczenia ze strażą, służbami wojewody i samorządowcami.

Ćwiczenia te wpłyną na poprawę współpracy i efektywności pomiędzy wspomnianymi podmiotami. Pozwolą na większe rozeznanie terenu, w tym lokalizacji zjazdów i wjazdów awaryjnych, a także pozwolą na wyznaczenie potencjalnych lądowisk dla helikopterów ratunkowych.

Podejmowane działania wynikają z obowiązujących przepisów prawa. Przykładowo o możliwości czasowego otwarcia bramek i odstąpienia od poboru opłat decydują okoliczności, które ściśle określono w przepisach. Taką okolicznością jest m.in. sytuacja zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W bieżącym roku 20 razy przeprowadzono procedurę odstąpienia i przywrócenia poboru opłat na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA, która podlega stałej weryfikacji.

We wszystkich oddziałach GDDKiA przez całą dobę monitorowane są warunki ruchu na drogach krajowych i działają w nich punkty informacji drogowej o wszelkich utrudnieniach w ruchu. Pozyskane w ten sposób informacje zamieszczane są na  stronie internetowej GDDKiA oraz przesyłane do zdefiniowanej grupy odbiorców obejmującej ponad sto kontaktów: poszczególne służby, jednostki zarządzania kryzysowego, jaki i media - zarówno o zasięgu krajowym jak i lokalnym. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi również infolinię drogową 19 111, z której korzystać mogą wszyscy użytkownicy dróg.

Ostrzeżenia o aktualnych zakłóceniach w ruchu na odcinkach dróg krajowych wyposażonych w system zarządzania ruchem np. Autostradowa Obwodnica Wrocławia – A8, A2 Konin - Stryków, A4 Wrocław – Katowice - przekazywane są za pomocą znaków o zmiennej treści.

W planach GDDKiA jest uruchomienie kolejnego systemu tzw. Krajowego Punktu Dostępowego do informacji o utrudnieniach drogowych, która obejmie drogi krajowe, wojewódzkie i… powiatowe.

Realizowany jest także program „Krajowy System Zarządzania Ruchem”, którego celem jest wyposażenie dróg szybkiego ruchu w funkcjonalności inteligentnych systemów transportowych. Pozwolą one w szybszy sposób pozyskiwać informacje o utrudnieniach w ruchu i półautomatycznie przekazywać na drodze odpowiednie instrukcje dla kierowców - pierwszy etap obejmie 1100 km dróg.

Źródło: GDDKiA

Pt., 8 Wrz. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Alicja Cisowska