Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Tablice rejestracyjne świata (8). Francja

Tablice rejestracyjne świata (8). Francja fotolia.pl

Francja znajduje się w grupie tych krajów, które w ostatnim czasie postanowiły zmienić gruntownie system oznaczania pojazdów. Nowy wszedł w życie w 2009 roku.

Obecnie we Francji  numery rejestracyjne pojazdów składają się z dwóch liter, łącznika, trzech cyfr, łącznika i ponownie dwóch liter. W odróżnieniu od poprzednio stosowanego systemu wszystkie znaki mają charakter porządkowy (nie jest w nich zakodowane miejsce rejestracji, czy – jak w Wielkiej Brytanii – data rejestracji). Rozstrzygnięcie takie jest konsekwencją założenia, że dany numer rejestracyjny jest przypisany trwale do konkretnego pojazdu i nie ulega zmianie w przypadku zmiany właściciela pojazdu. Przyjęte zostało, iż numery rejestracyjne zaczynające się od liter „WW” oznaczają tablice eksportowe/importowe.

Standardowe tablice rejestracyjne mają czarne znaki na białym tle – tak z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Jest to istotna zmiana w stosunku do wcześniej obowiązującego systemu, w którym tylna tablica rejestracyjna miała tło żółte. Z lewej strony tablicy znajduje się euroband. Dopuszczono natomiast by z prawej strony znalazł się niebieski pasek z numerem departamentu w dolnej części (we Francji wszystkie departamenty prócz nazwy posiadają swój numer) i logiem regionu, do którego przynależy dany departament, w górnej części. Numer departamentu uwidaczniany na tablicy rejestracyjnej jest swobodnie wybierany przez właściciela pojazdu – nie musi to być numer odpowiadający jego miejscu zamieszkania.

W przypadku pojazdów zabytkowych dopuszczono, by ich tablice rejestracyjne miały białe znaki na czarnym tle.

W nowym systemie funkcjonują również tymczasowe tablice rejestracyjne o srebrnych znakach na czerwonym tle. Tablice te mają datę wygaśnięcia zamiast regionalnego paska ze swojej prawej strony (choć są tu pewne wyjątki). W nowym systemie zniesiono specjalne tablice rejestracyjne dla określonych kategorii pojazdów (np. policji, czy sił zbrojnych). Wyjątek został uczyniony dla pojazdów dyplomatycznych – ich numer rejestracyjny składa się z liczbowego kodu danej ambasady lub organizacji międzynarodowej, liter oznaczających status dyplomatyczny (CMD – ambasador, CD – członek korpusu dyplomatycznego, C – korpus konsularny, K – administracyjny i techniczny personel przedstawicielstw dyplomatycznych).

Pt., 12 Sp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski