Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przystanek a dworzec

Przystanek a dworzec fotolia.pl

Przepis art. 4 ust. 1 pkt 2 u.p.t.z. definiuje "dworzec" jako miejsce przeznaczone do odprawy pasażerów, w którym znajdują się w szczególności: przystanki komunikacyjne, punkt sprzedaży biletów oraz punkt informacji dla podróżnych.

Przy ustalaniu zakresu pojęcia "dworzec" trzeba również odwołać się do definicji "przystanku komunikacyjnego" zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 13 u.p.t.z. W myśl tego przepisu przystankiem komunikacyjnym jest miejsce przeznaczone do wsiadania lub wysiadania pasażerów na danej linii komunikacyjnej, w którym umieszcza się informacje dotyczące w szczególności godzin odjazdów środków transportu, a ponadto w transporcie drogowym, oznaczone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. W świetle powyżej przedstawionych definicji, zdaniem Sądu kasacyjnego, na terenie dworca autobusowego muszą zostać wyodrębnione przystanki komunikacyjne i to w liczbie większej aniżeli jeden, albowiem w definicji dworca jest mowa o przystankach. Wydaje się ten wymóg logiczny, skoro musi być w obrębie dworca bezkolizyjne i bezpieczne miejsce dla pasażerów wsiadających i wysiadających. Stanowisko to potwierdzają uregulowania ustawy - Prawo o ruchu drogowym, które nakazują przystanek oznaczyć odpowiednimi znakami drogowymi (art. 2 pkt 13), jak i określają szczególne zasady poruszania się w obrębie przystanku.

Ponadto należy mieć na uwadze funkcje, jakie mają spełniać dworzec autobusowy i przystanek komunikacyjny. Dworzec ma być miejscem do odprawy pasażerów, a przystanek komunikacyjny - miejscem do wsiadania lub wysiadania pasażerów na danej linii komunikacyjnej.

Podobne rozróżnienie między dworcem a przystankiem zawarte jest również w ustawie z dnia 6 września 2011 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 z późn. zm.), dalej: u.t.d. W przepisie art. 4 pkt 8a tego aktu ujęto, że przystankiem jest miejsce przeznaczone do wsiadania lub wysiadania pasażerów na danej linii komunikacyjnej, oznaczone w sposób określony w przepisach ustawy - Prawo o ruchu drogowym, z informacją o rozkładzie jazdy, z uwzględnieniem godzin odjazdów środków transportowych przewoźnika drogowego uprawnionego do korzystania z tego miejsca. Z kolei z przepisu art. 18b ust. 1 u.t.d. określającego zasady wykonywania przewozów regularnych (publicznego przewozu osób i ich bagażu w określonych odstępach czasu i określonymi trasami, na zasadach określonych w u.t.d. i w ustawie - Prawo przewozowe) wynika m.in., że rozkład jazdy ma być podawany do publicznej wiadomości przez ogłoszenia na wszystkich wymienionych w rozkładzie jazdy przystankach lub dworcach autobusowych (pkt 2); wsiadanie i wysiadanie pasażerów odbywa się tylko na przystankach określonych w rozkładzie jazdy (pkt 3); w kasach dworcowych oraz w autobusie znajdować się ma dostępny do wglądu pasażerów opracowany przez przewoźnika lub grupę przewoźników regulamin określający warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, bagażu i rzeczy (pkt 5); cennik opłat ma być podany do publicznej wiadomości przy kasach dworcowych oraz w każdym autobusie wykonującym regularne przewozy osób (pkt 6). Z uregulowań tych odnoszących się do przewoźnika, wynika, że podmiot ten ma obowiązki związane z wykonywaniem przewozów regularnych, których realizację powinien zagwarantować w różnych miejscach: autobusach, przystankach i na dworcach autobusowych (szczególnie w kasach dworca autobusowego).

Obowiązki przewoźnika reguluje również art. 14 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601 z późn. zm.). Według tego przepisu przewoźnik jest obowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi (ust. 1) oraz powinien podejmować działania ułatwiające podróżnym, w szczególności osobom o ograniczonej zdolności ruchowej oraz osobom niepełnosprawnym, korzystanie ze środków transportowych (ust. 2). Powinności przewoźnika podejmowania działań ułatwiających podróżnym korzystanie ze środków transportowych, prawidłowej obsługi podczas przewozu nie należy wiązać tylko z korzystaniem przez pasażerów z samego środka transportu przedsiębiorcy, ale także z czynnościami tego podmiotu dokonywanych poza przewozem, ale z nim związanych, np. w należących do przewoźnika punktach obsługi klienta, kasach czy punktach informacyjnych.

Z przedstawionych uregulowań i ich porównania wynika, że funkcja, którą ma spełniać dworzec jest szersza, od tej przewidzianej dla przystanku komunikacyjnego. Właśnie dlatego dworzec, aby mógł spełniać swoją funkcję musi obejmować co najmniej: przystanki komunikacyjne, wyodrębniony punkt sprzedaży biletów oraz punkt informacji dla podróżnych. Stąd jako prawidłowe należało uznać stanowisko WSA, że w art. 4 ust. 1 pkt 2 u.p.t.z., wyliczono konieczne elementy dworca, a zwrot "w szczególności" oznacza, że w miejscu określanym jako dworzec mogą być zlokalizowane dodatkowo i inne punkty.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie  dnia 7 października 2015 r. (II GSK 2088/14)

Źródło: CBOSA

Sob., 18 Lt. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk