Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Tablice rejestracyjne świata (7). Wielka Brytania - Anglia, Walia i Szkocja

Tablice rejestracyjne świata (7). Wielka Brytania - Anglia, Walia i Szkocja fotolia.pl

Kontynuując cykl poświęcony tablicom rejestracyjnym stosowanym na świecie przenosimy się na zachód Europy. W dzisiejszym numerze Wielka Brytania – charakteryzująca się różnym kolorem tablic rejestracyjnych z przodu i tyłu pojazdu oraz nieobligatoryjnością paska z europejskimi gwiazdkami.

Obecnie obowiązujący w Wielkiej Brytanii system oznaczania samochodów został wprowadzony 1 września 2001 roku na mocy The Road Vehicles (Display of Registration Marks) Regulations. System ten nie objął jednak ani Irlandii Północnej, ani terytoriów zależnych. Zgodnie z tym aktem każdy pojazd musi posiadać dwie tablice rejestracyjne – z przodu w kolorze białym, z tyłu – żółtym. W obu przypadkach numer rejestracyjny ma być napisany znakami w kolorze czarnym.

Sam numer rejestracyjny składa się z dwóch liter, dwóch cyfr i – po odstępie – trzech liter, przy czym:

  • pierwsze dwie litery stanowią kod miejsca rejestracji (nie używa się tutaj liter I, Q oraz Z). Pierwsza litera określa rejon, w którym zlokalizowany jest urząd rejestrujący pojazdy. Jest ona wybrana w nawiązaniu do nazwy danego rejonu, np. C oznacza Walię (Cymru), G oznacza Kent i Sussex (Garden of England), a S oznacza Szkocję (Scotland). Druga litera jest przydzielana w seriach poszczególnym urzędom rejestracyjnym, np. w Szkocji (pierwsza litera S) litery A do J przypisane są do Glasgow, od K do O – Edynburgowi, od P do T – Dundee, od U do W – Aberdeen, zaś X i Y – Inverness;
  • dwucyfrowy kod identyfikuje półrocze rejestracji pojazdu. Numer ten zmienia się dwa razy w roku – z dniem 1 marca i 1 września. Między 1 marca a 31 sierpnia kodem tym są dwie ostatnie cyfry roku; między 1 września a końcem lutego następnego roku – dwie ostatnie cyfry roku, w którym rozpoczyna się okres powiększone o 50;
  • ostatnie trzy litery są indywidualnym kodem pojazdu, dobieranym przypadkowo, przy czym litery I i Q nie są używane.


W odróżnieniu od wielu państw Unii Europejskiej, na brytyjskich tablicach rejestracyjnych euroband nie ma charakteru obowiązkowego.

Dopuszczalne jest natomiast użycie paska z alternatywnymi oznaczeniami terytorialnymi. W praktyce zatem dopuszczalne jest wydawanie następujących typów tablic:

  • bez eurobandu;
  • z eurobandem;
  • z niebieskim pasem, w którym w górnej części znajduje się flaga Wielkiej Brytanii (Union Jack), a poniżej wybrane jedno z sześciu oznaczeń: GB/GREAT BRITAIN/Great Britain/UK/UNITED KINGDOM/United Kingdom

oraz – w zależności od miejsca rejestracji –

  • z niebieskim pasem, w którym w górnej części znajduje się flaga Anglii (Krzyż Św. Jerzego), a poniżej wybrane jedno z czterech oznaczeń: ENG/Eng/ENGLAND/England;
  • z niebieskim pasem, w którym w górnej części znajduje się flaga Szkocji (Saltire – Krzyż Św. Andrzeja), a poniżej wybrane jedno z czterech oznaczeń: SCO/Sco/SCOTLAND/Scotland;
  • z niebieskim pasem, w którym w górnej części znajduje się flaga Walii (Y Ddraig Goch – Czerwony Smok), a poniżej wybrane jedno z sześciu oznaczeń: CYM/Cym/CYMRU/Cymru/WALES/Wales.

W Wielkiej Brytanii zasadniczo nie są stosowane tablice specjalne.

Pon., 1 Sp. 2011 3 Komentarze Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski

Komentarze

Wieslaw
-3 # Wieslaw 2020-12-26 22:57
Prosze mi wytlumaczyc dlaczego tablice w angli z tylu sa żôłte
| | |
Autor
+4 # Autor 2020-12-28 13:02
Należy przyjąć, że obecnie jest to kwestia ukształtowanej tradycji. Zróżnicowanie kolorystyczne tła przednich i tylnych tablic rejestracyjnych zostało wprowadzone prawie pół wieku temu - 1 stycznia 1973 roku.
Odrębną kwestią jest ustalenie, dlaczego ówcześnie została taka decyzja podjęta. Istnieją najróżniejsze wytłumaczenia, jednak żadnego z nich nie udało mi się jednoznacznie potwierdzić. Najbardziej prawdopodobne jest to odwołujące się do faktu, że ówcześnie wprowadzono jednocześnie odblaskowe tło. Przy ówczesnej jasności reflektorów samochodowych (to nie był przecież czas ani ksenonów, ani LEDów...) istniało ryzyko, że światło odbijające się od tablicy rejestracyjnej może wprowadzić w błąd co do kierunku jazdy pojazdu. Aby tego uniknąć wprowadzono żółte tło tablic z tyłu, co niwelowało ryzyko pomylenia przodu i tyłu pojazdu
| | |
ksionże król karol
0 # ksionże król karol 2023-05-26 12:43
żeby anglik umiał odróżnić przód od tyłu hahaha
| | |