Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Tablice rejestracyjne świata (1). Niemcy

Tablice rejestracyjne świata (1). Niemcy fotolia.pl

Dzisiejszym artykułem inaugurujemy cykl poświęcony omówieniu tablic rejestacyjnych stosowanych w różnych krajach świata. Zaczynamy od naszych zachodnich sąsiadów.

Obecna postać niemieckich tablic rejestracyjnych stosowana jest od 1994 roku. Zwykła tablica stosowana na pojazdach samochodowych z lewej strony posiada standardowy dla tablic rejestracyjnych krajów Unii Europejskiej niebieski pasek z wieńcem dwunastu gwiazd w górnej części i oznaczeniem literowym kraju (D) poniżej. Sam numer – napisany czarnymi znakami na białym tle – ma układ trójczłonowy składający się z:

  • od jednej do trzech liter stanowiącej kod miejsca rejestracji pojazdu. Zasadniczo długość wyróżnika jest skorelowana z wielkością jednostki. Zatem największe miasta mają oznaczenie jednoliterowe, np. B – Berlin, M – Monachium, K – Kolonia, F – Frankfurt, L – Lipsk, S - Stuttgart. Wyjątkiem są tu duże i średnie miasta tzw. hanzeatyckie, które mają na początku literę H, np. Hamburg – HH (Hansestadt Hamburg). Niektóre służby federalne używają własnych skrótów zamiast wyróżnika miasta, np. THW oznacza Technisches Hilfswerk, DB – koleje niemieckie, DB – niemiecką pocztę;
  • jednej lub dwóch liter;
  • 1-4 cyfry, przy czym przyjęte jest że numer nie zaczyna się od cyfry „0”

Łączna długość numeru rejestracyjnego nie może przekraczać ośmiu znaków. Warto zauważyć, że w odróżnieniu od systemu polskiego istotna jest lokalizacja przerwy między znakami, gdyż mogą wystąpić numery różniące się jedynie tym elementem, np. B MW 777 oznacza samochód zarejestrowany w Berlinie, zaś BM W 777 – w Bergheim.

Na tablicach rejestracyjnych – tak przedniej, jak i tylnej umieszczane są nalepki:

  • na obu tablicach umieszczana jest okrągła naklejka-pieczęć symbolizująca dopuszczenie pojazdów do ruchu. W jej środku znajduje się barwna pieczęć właściwego landu, a w otoku, w górnej części znajduje się wskazanie landu rejestracji, a w dolnej – dystryktu, w którym rejestracja nastąpiła;
  • na tablicy przedniej umieszczana była do roku 2010 sześciokątna nalepka informująca o ważności obowiązkowych badań czystości spalin. Obecnie badanie czystości spalin stanowi część okresowego badania technicznego pojazdu, a zatem objęte są nalepką informującą o ważności tych badań;
  • na tablicy tylnej umieszczana jest okrągła nalepka informująca o ważności badań technicznych. Kolor naklejki zmienia się w cyklu sześcioletnim (pomarańczowy – niebieski – żółty – brązowy – różowy – zielony, w roku 2011 obowiązuje różowy); w środku uwidoczniony jest rok, a na obrzeżu w kolejności przeciwnej do ruchu wskazówek zegara poszczególne miesiące. Naklejka przylepiana jest w ten sposób, by miesiąc upływu ważności znajdował się na górze. Naklejka posiada czarne markery przy cyfrze „12”. Pozwala to na łatwe odczytanie przez policję terminu ważności badań technicznych.

Na wzorze typowych tablic oparte są wzory trzech dalszych typów tablic:

  • tablice zabytkowe mają literę „H” (od historich) na końcu numeru;
  • tablice okresowe – umieszczane na pojazdach, które nie są używane przez cały rok. Od typowych tablic różnią się umieszczeniem (zazwyczaj na końcu) liczby ułamkowej z dwucyfrowym licznikiem oznaczającym miesiąc początkowy ważności oraz dwucyfrowym mianownikiem oznaczającym miesiąc końcowy ważności tablicy
  • tablice dla pojazdów samochodowych zwolnionych od podatku drogowego mają zielone znaki.

Wyróżnik literowy miejsca rejestracji wraz z oznaczeniem cyfrowym (lub cyfrowo-literowym) można znaleźć na trzech kolejnych typach tablic rejestracyjnych. Typy te nie posiadają niebieskiego paska unijnego:

  • tablice tymczasowe mają kod literowy miejsca rejestracji, kod cyfrowego „03” (do marca 2007 stosowano „04”) i od jednej do czterech kolejnych cyfr. Z prawej strony znajduje się żółte pole z czarnymi dwucyfrowymi oznaczeniami, wskazującymi termin ważności tablicy – kolejno (od góry): dzień, miesiąc i rok. Tablice takie wydawane są na okres nie przekraczający pięciu dni;
  • tablice dealerskie mają kod literowy miejsca rejestracji, wyróżnik cyfrowy „06” po którym znajduje się od 1 do 4 cyfr. Tablice mają białe tło i czerwone znaki;
  • tablice wywozowe mają kod literowy miejsca, po którym następuje kombinacja literowo-cyfrowa. Z prawej strony znajduje się pole czerwone z czarnymi cyframi wskazującymi na dzień, miesiąc i rok, w którym pojazd powinien opuścić Republikę Federalną Niemiec.

Zamiast kodu miejsca rejestracji tablice wojskowe mają kod „Y” i sześć cyfr, a z lewej strony flagę niemiecką.

Wreszcie bez kodu literowego, za to rozpoczynające się od „0” są numery rejestracyjne pojazdów rządowych i dyplomatycznych, np. numer 0-1 przysługuje Prezydentowi Niemiec, 0-2 – Kanclerzowi, 0-3 – Ministrowi Spraw Zagranicznych. Tablice dyplomatyczne mają po „0” kod państwa (1-3 cyfry) oraz 1-3 cyfr.

Niedz., 12 Czrw. 2011 2 Komentarze Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski

Komentarze

Hebanum
+1 # Hebanum 2020-12-14 17:00
W spisie tablic niemieckich nie widziałem i brakuje tablicy WIN.
Miasto Winden w Nadrenii-Palatynacie.
Taka tablica istnieje na autach w Niemczech.
| | |
Justyna
0 # Justyna 2023-08-05 13:30
A ja zauważyłam, że bardzo często są dawane cztery lub trzy te same cyfry np 4444, 444. Dziś w trakcie jazdy mijałam, wyprzedało mnie lub jechało z naprzeciwka aż 5 różnych samochodów, które miały 3333. Często to widzę, jak o tym mówię, to słyszę, że mam szczęście do takich cyfr, albo, że to przypadek, ale mi się wydaje, że takie numery zawierające trzy lub cztery takie same cyfry są często nadawane. Nie było to poruszone w tym artykule. Na koniec dodam, że jeżdżę często po drogach niemieckich, ale też po innych krajach, bo jestem kierowcą ciężarówki i tylko w Niemczech zauważyłam takie często powtarzające się tablice.
| | |