Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Tablice rejestracyjne samochodów - jak to jest obecnie? (cz.2)

Tablice rejestracyjne samochodów - jak to jest obecnie? (cz.2) fotolia.pl

Kontynuując prezentację historii wproawadznia tablic rejestracyjnych przyjrzymy się teraz jak to było w Trzeciej Rzeczypospolitej.

W roku 1998 po raz kolejny zmieniono podział terytorialny kraju. Obecnie mamy 16 bardzo zróżnicowanych obszarowo i ludnościowo województw oraz powiaty, którym przypisano kompetencje w zakresie rejestracji pojazdów oraz wydawania tablic rejestracyjnych pojazdów.

Nowe tablice rejestracyjne wprowadzano i anulowano w ciągu dwóch lat, kolejnymi martwymi rozporządzeniami. Wreszcie aby przerwać narastający się bałagan rozporządzeniem MTiGM z dnia 31 marca 2000 (Dz. U. z 2000 nr 25 poz. 305) wprowadzono nowy system rejestracji pojazdów oraz nowe, białe tablice rejestracyjne.

Nowe tablice przydzielane są nowo rejestrowanym pojazdom od dnia 1 maja 2000 roku. Stare tablice zachowują ważność do chwili wyrejestrowania pojazdu lub zmiany jego właściciela.

O niedoskonałości nowego systemu świadczy chociażby fakt, że już 4 grudnia 2001 kolejnym rozporządzeniem (Dz. U. z 2001 nr 145 poz.1632) wprowadzono nowe wyróżniki dla kilku powiatów z dużą ilością rejestrowanych pojazdów.
Zabieg ten nie wiele pomógł, wprowadzając przy okazji dodatkowy galimatias w zasadach tworzenia wyróżników miejsca rejestracji. Chcąc kompleksowo rozwiązać problem i uporządkować nieco stan rzeczy dnia 22 lipca 2002 (Dz. U. z 2002 nr 133 poz. 1123) wprowadzono kolejną nowelizację systemu teraz już jako całkowicie nowe rozporządzenie, zgodnie z którym niektóre litery mają nieco inne kształty, a wyróżniki pojazdów z powiatów ziemskich tworzone są z pięciu zasobów.

Dnia 11 sierpnia 2003 (Dz. U. z 2003 nr 161 poz.1564) dokonano kolejnej nowelizacji systemu - wprowadzono zapomniany wcześniej zasób typu AA01 oraz przydzielono (nie wiadomo czemu) nowy wyróżnik V dla powiatu Wołomińskiego (z zakresu powiatów grodzkich).

Dnia 20 kwietnia 2006 roku wprowadzono kolejną nowelizację systemu: zamiast polskiej flagi na eurobandzie pojawiły się unijne gwiazdki (dwa lata po wejściu Polski do Unii!) oraz wprowadzono:

  1. dwa nowe zasoby dla powiatów "grodzkich" typu MM*LCCCC i MM*LLCCC (zostało to zmienione później rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 31.10.2006 r. /Dz. U. Nr 226, poz. 1655/ łamiąc początkowy ład)
  2.  trzy nowe zasoby dla powiatów "ziemskich" typu MMM*CCCCC, MMM*CCCCL, MMM*CCCLL

przy czym M=litera w wyróżniku miejsca, L=litera w wyróżniku pojazdu, C= cyfra w wyróżniku pojazdu).

Tablice rejestracyjne wzoru 2000 ze względu na przeznaczenie dzielą się na: zwyczajne, indywidualne, tymczasowe, zabytkowe i dyplomatyczne.

Wszystkie tablice z wyjątkiem dyplomatycznych mają z lewej strony niebieskie pole z 12 żółtymi unijnymi gwiazdkami i białymi literami PL.

Numery rejestracyjne tworzone są ze zbioru 25 liter alfabetu łacińskiego A - Z (z wyłączeniem litery Q) oraz cyfr 0 - 9. Wyróżnik pojazdu określa organ rejestrujący (nie dot. tablic indywidualnych) posługując się zestawem cyfr i liter stanowiących pojemność rejestracyjną z wyłączeniem liter B, D, I, O, Z.

Dokładnie rzecz biorąc wyróżnik pojazdu z powiatów ziemskich w pewnych zasobach tworzony jest tylko z dziewięciu cyfr, z wyłączeniem 0.

Niektóre starostwa, nie widząc racjonalnego uzasadnienia w wyłączaniu z pojemności ww. liter stosują je.

Niestety jest bardzo dużo powiatów z wyjątkowo innym wyróżnikiem, a niektóre powiaty otrzymały w trakcie kolejnych nowelizacji systemu dodatkowe wyjątkowo inne wyróżniki. Niemniej system jest przejrzysty:

  • litera pierwsza litera oznacza województwo
  •  litera druga lub druga i trzecia oznacza powiat.

Powiaty grodzkie mają (w większości) wyróżniki jednoliterowe. Powiaty ziemskie mają (w większości) wyróżniki dwuliterowe. 

Unikalną nowością jest "trzecia" tablica w postaci naklejki na przednią szybę (powinna być naklejana w prawy dolnym rogu), która zawsze ma flagę Polski nad literkami PL.

Minister administracji i spraw wewnętrznych wprowadził swoim rozporządzeniem z 17 listopada 2000 (Dz. U. z 2000 nr 107 poz.1143) nowe wzory tablic dla pojazdów policji, Straży Granicznej i innych służb podległych MSWiA. Po czym rozporządzeniem z dn. 2 czerwca 2003 (Dz. U. 2003 nr 107 poz.1008) wprowadził pewne drobne zmiany.

Mimo, że w czasie gdy wydawano nowe rozporządzenie istniała już Inspekcja Transportu Drogowego o wyróżniku dla ich pojazdów zapomniano i choć służba jest mundurowa pojazdy ma rejestrowane na zasadach cywilnych.

Źródło: bjb.w.interia.pl / fot. www.sxc.hu

Pon., 7 Mrz. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka