Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Interpelacja w sprawie systemu rejestracji pojazdów przez Internet

Interpelacja w sprawie systemu rejestracji pojazdów przez Internet fotolia.pl

Treść interpelacji:

Szanowny Panie Premierze!

Zgodnie z obwiązującymi przepisami od 2011 r. każdy urząd powiatowy powinien umożliwić złożenie wniosku o rejestrację samochodu drogą elektroniczną. Niestety w praktyce na 379 powiatów jedynie 15 urzędów daje taką możliwość. Dodatkowym utrudnieniem jest m.in. wymóg opatrzenia dokumentów bezpiecznym podpisem elektronicznym, którego zakup wiąże się z wydatkiem rzędu ponad 200 zł.

Dlatego, mając powyższe na uwadze, zwracam się do Pana Premiera z następującymi pytaniami:

   1. Jakie kroki prawne zostaną podjęte w celu zmiany zaistniałej sytuacji?

   2. Dlaczego dotychczas tylko 15 urzędów powiatowych zapewnia możliwość skorzystania z elektronicznego systemu rejestracji pojazdów?

   3. Czy rozważane jest zrezygnowanie z obowiązku opatrzenia dokumentów bezpiecznym podpisem elektronicznym?

   4. Jeśli tak, to kiedy to nastąpi?

   Z wyrazami szacunku

   Poseł Jarosław Matwiejuk

   Białystok, dnia 14 kwietnia 2011 r.

Odpowiedź:

Tadeusz Jarmuziewicz - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przekazaną przy piśmie z dnia 21 kwietnia 2011 r. (znak: SPS-023-22272/11) interpelację posła na Sejm RP pana Jarosława Matwiejuka w sprawie systemu rejestracji pojazdów przez Internet, przedstawiam poniższe wyjaśnienia.

Uprzejmie informuję, że przedstawiona w interpelacji pana posła kwestia dotycząca zasadniczo obsługi wniosku do organu administracji publicznej złożonego za pomocą środków komunikacji elektronicznej jest sprawą interdyscyplinarną, mając swoje uwarunkowania w przepisach będących w kompetencji w szczególności ministra spraw wewnętrznych i administracji, ministra gospodarki oraz ministra sprawiedliwości.

Minister infrastruktury wykonał wszystkie nałożone na niego zadania wynikające z przepisów prawa w zakresie składania drogą elektroniczną wniosku o rejestrację pojazdu. Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie ˝Planu informatyzacji państwa na lata 2007-2010˝ minister właściwy do spraw transportu został zobowiązany do stworzenia podstaw formalnoprawnych dla uruchomienia procesu obsługi praw jazdy, rejestracji i wyrejestrowania pojazdu drogą elektroniczną.

Powyższą dyspozycję minister infrastruktury wykonał, uwzględniając zasady współdziałania (tzw. interoperacyjności) systemów informatycznych obsługujących wskazane procesy, wydając:

  • rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. Nr 74, poz. 634) oraz
  • rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 21 lipca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. Nr 121, poz.1003).

Powyższe przepisy zostały ogłoszone 19 maja 2009 r., a weszły w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., zatem organy rejestrujące miały 18 miesięcy na przygotowanie się do elektronicznej obsługi wniosków o rejestrację/wyrejestrowanie pojazdu.

Zasadnicze podstawy prawne do realizacji zadań publicznych przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej określiła ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.) oraz rozporządzenia wykonawcze będące we właściwości odpowiedzialnego za informatyzację ministra spraw wewnętrznych i administracji. Stosownie do tych przepisów Ministerstwo Infrastruktury przekazało 20 września 2010 r. wzory elektroniczne ww. wniosków celem zamieszczenia w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych, prowadzonym przez MSWiA na ePUAP (Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej). Resort udostępnił również na stronie BIP Ministerstwa Infrastruktury informację dla organów rejestrujących o sposobie dostępu do aktualnych wzorów wniosków elektronicznych.

Uprzejmie informuję, że na podstawie art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) rejestracji pojazdu dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu. Mając na uwadze powyższe ustawy, obsługa procesu składania wniosku o rejestrację pojazdu, w tym przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, to zadanie publiczne organów rejestrujących, które powinny stworzyć warunki techniczne umożliwiające złożenie wniosku w takiej formie.

Jednocześnie, mając na uwadze poruszone przez pana posła problemy wynikające z konieczności opatrywania wniosku o rejestrację pojazdu bezpiecznym podpisem elektronicznym, wystąpiłem do ministra gospodarki oraz ministra sprawiedliwości o zajęcie stanowiska w tej sprawie. Zgodnie ze stanowiskiem resortu gospodarki: ˝Z uwagi na wyraźne powiązanie tego rodzaju podpisu elektronicznego w prawie wspólnotowym ze skutkami podpisów własnoręcznych całkowita rezygnacja z bezpiecznego podpisu elektronicznego nie jest działaniem zalecanym, chociaż w miarę pojawiania się w naszym kraju innych mechanizmów uwierzytelnienia, takich jak m.in. zaufany profil użytkownika ePUAP lub podpis osobisty składany przy użyciu dowodów osobistych, można będzie rozważyć umożliwienie użytkownikom usług publicznych większego wyboru w tych zastosowaniach, gdzie dotychczas dostępny był wyłącznie bezpieczny podpis elektroniczny˝. Minister gospodarki w swojej opinii zauważył także, iż: ˝W chwili obecnej jedynym rodzajem zaawansowanego podpisu elektronicznego w naszym kraju pozostaje jego kwalifikowana postać, tj. bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym certyfikatem kwalifikowanym˝.

Natomiast zdaniem ministra sprawiedliwości ˝elektroniczna postać oświadczenia woli obejmuje dwie odmiany: kwalifikowaną - opierającą się na zastosowaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz zwykłą, w której identyfikacja osoby uwierzytelniającej elektroniczne oświadczenie woli następuje w inny sposób niż za pomocą bezpiecznego weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Postać zwykłego elektronicznego oświadczenia woli jest równoznaczna z ustnym oświadczeniem woli, o ile zachodzą jakiekolwiek możliwości identyfikacji osoby, która złożyła oświadczenie. Z kolei postać kwalifikowanego elektronicznego oświadczenia woli czyni zadość pisemnej formie czynności prawnej i jest ona równoważna z pisemnym oświadczeniem woli, o ile osoba, która złożyła to oświadczenie, jest identyfikowana za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Zgodnie z art. 78 § 2 Kodeksu cywilnego warunkiem zastosowania elektronicznej postaci pisemnej formy czynności prawnej jest opatrzenie elektronicznego oświadczenia woli bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Natomiast w myśl art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.) dane w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu są równoważne pod względem skutków prawnych dokumentom opatrzonym podpisami własnoręcznymi, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej˝.

Jak już wyjaśniłem na wstępie, minister infrastruktury wykonał w omawianej sprawie zobowiązania do niego należące, wynikające z przepisów prawa. Mające najistotniejsze znaczenie przepisy dotyczące podpisu elektronicznego czy funkcjonowanie platformy ePUAP należą do właściwości innych resortów, co przedstawiłem w niniejszej odpowiedzi. Natomiast działania wykonawcze dotyczące obsługi wniosków o rejestrację/wyrejestrowanie składanych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej należą do organów samorządowych rejestrujących pojazdy.

Z poważaniem

Sekretarz stanu
Tadeusz Jarmuziewicz

Warszawa, dnia 28 czerwca 2011 r.

Pt., 26 Prn. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: