Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rozwój oświaty mniejszości białoruskiej w Polsce

Rozwój oświaty mniejszości białoruskiej w Polsce fotolia.pl

Z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Ministerstwa Edukacji Narodowej, wojewody podlaskiego, podlaskiego kuratora oświaty, organizacji mniejszości białoruskiej w Polsce oraz nauczycieli i dyrektorów szkół z białoruskim językiem nauczania, w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku odbyła się konferencja inaugurująca prace nad strategią rozwoju oświaty mniejszości białoruskiej w Polsce. W spotkaniu, które odbyło się 8 marca, uczestniczył także Mirosław Sielatycki, podsekretarz stanu w MEN.

Opracowanie strategii będzie miało na celu szczegółowe przeanalizowanie stanu szkolnictwa białoruskiego w polskim publicznym systemie edukacji, zidentyfikowanie potrzeb środowiska w zakresie nauczania języka i kultury oraz wypracowanie - wspólnie z przedstawicielami oświaty i organizacji pozarządowych tej mniejszości kierunków rozwoju nauczania języka białoruskiego i mechanizmów mających na celu podtrzymywanie tożsamości obywateli pochodzenia białoruskiego w Polsce.

- Dzięki trzem istniejącym już dokumentom strategicznym tego typu - strategii rozwoju oświaty litewskiej, niemieckiej i ukraińskiej - mamy w Polsce doświadczenia w opracowywaniu i wdrażaniu strategii rozwojowych dla oświaty mniejszości - powiedział wiceminister Mirosław Sielatycki. Podsekretarz stanu w MEN dodał, że ważne jest, aby obok tradycyjnych wyzwań, jak programy nauczania czy podręczniki, mieć na uwadze specyfikę środowisk poszczególnych mniejszości. Trzeba też rozpoznać ich szczególne problemy i wyzwania w przyszłym rozwoju, a w ramach proponowanych rozwiązań antycypować zmiany, jakie zachodzą w systemach edukacyjnych w kraju i całej Europie.

Wiceminister Mirosław Sielatycki podkreślił, że do najistotniejszych z nich należą niewątpliwie wpływające na kondycję szkolnictwa zmiany demograficzne i związane z tym mechanizmy chroniące sieć szkół mniejszości narodowych oraz zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w nauczaniu, takich jak e-podręczniki czy dydaktyczne materiały multimedialne, co jest szczególnie ważne w kontekście braku podręczników do nauczania języka białoruskiego.

Prace nad strategią potrwają kilka miesięcy. Wezmą w nich udział przedstawiciele urzędów centralnych i samorządowych oraz przedstawiciele szkół z białoruskim językiem nauczania i organizacji pozarządowych Białorusinów w Polsce. - Strategia jest rodzajem umowy społecznej, w ramach której partnerzy wspólnie dokonują analizy obecnego stanu, określają cele i kierunki działania, a następnie podejmują zobowiązania, które wspólnie monitorują. Chcemy, aby Polska była tym krajem, w którym język białoruski ma dobre warunki do rozwoju - powiedział wiceminister Mirosław Sielatycki.

Według aktualnych danych MEN języka białoruskiego jako języka mniejszości narodowej uczy się łącznie 3041 uczniów w 44 placówkach oświatowych - 23 szkołach podstawowych, 15 gimnazjach, 3 szkołach ponadgimnazjalnych i 3 przedszkolach i oddziałach przedszkolnych zlokalizowanych w województwie podlaskim, w powiatach: hajnowskim (1437 uczniów), bielskim (1192 uczniów), w Białymstoku (249 uczniów) oraz w powiatach białostockim (121 uczniów) i sokólskim (42 uczniów).

źródło: men.gov.pl

Komentarz DWW: Dbałość o prawa mniejszości narodowych jest bardzo ważnym przejawem szanowania praw człowieka, a umożliwienie nauki języka ojczystego to szczytowy przejaw mądrej polityki. Warto i trzeba prowadzić takie działania. Nawet wtedy, gdy druga strona nie zachowuje się w tej mierze ekwiwalentnie.

Śr., 14 Mrz. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun