Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ósmoklasiści i maturzyści napiszą egzaminy na innych zasadach niż zwykle

Ósmoklasiści i maturzyści napiszą egzaminy na innych zasadach niż zwykle fotolia.pl

W 2021 roku wprowadzone zostaną zmiany w przeprowadzaniu egzaminów ósmoklasistów i maturalnych. Przede wszystkim egzaminy będą wyjątkowo przeprowadzone na podstawie wymagań egzaminacyjnych – a nie jak dotąd podstawy programowej. Przepisy regulujące tę kwestię mają być gotowe do końca grudnia.

Nad opracowaniem wymagań egzaminacyjnych od października pracował zespół ekspertów. Pierwszy etap prac zakończył się 19 listopada.

To, by egzaminy w 2021 roku przeprowadzić na podstawie zawężonego zakresu wymagań podstawy programowej to decyzja Ministra Edukacji. Zdecydował on też o powołaniu zespołów eksperckich, których zadaniem było opracowanie propozycji wymagań egzaminacyjnych. Członkami tych zespołów zostali eksperci w zakresie każdego przedmiotu: nauczyciele - praktycy, nauczyciele akademiccy, przedstawiciele CKE i okręgowych komisji egzaminacyjnych.

Od 20 do 27 listopada można przesyłać uwagi i opinie merytoryczne w ramach prekonsultacji wymagań egzaminacyjnych. Opinie można przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Wymagania egzaminacyjne zostaną ogłoszone w grudniu br. w formie rozporządzenia. Również w grudniu rozpoczną się szkolenia dla doradców metodycznych i nauczycieli, organizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Resort edukacji zapowiada też publikację aneksów do informatorów, które będą zawierały m.in. opisy zmian w formułach arkuszy, zmodyfikowane zakresy struktur gramatycznych dotyczące egzaminów z języków obcych nowożytnych oraz listy lektur do egzaminów z języków mniejszości narodowych, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego.

Po opublikowaniu ostatecznej wersji wymagań egzaminacyjnych, opracowane zostaną arkusze próbnego egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego. Następnie zostaną one udostępnione szkołom i zdającym w marcu 2021 r., na około 2 miesiące przed egzaminami w maju 2021 r.

W 2021 r. egzamin ósmoklasisty odbędzie się w ostatnim tygodniu maja, a nie jak w roku 2019 – w kwietniu.

Wprowadzenie na potrzeby egzaminów w 2021 r. wymagań egzaminacyjnych wiąże się z modyfikacją formuły arkuszy egzaminacyjnych. Zmiana ta będzie dotyczyła m.in.:

  1. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego:
    - zmniejszeniu zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczona będzie liczba lektur obowiązkowych, formy wypowiedzi ograniczone zostaną do dwóch: rozprawka albo opowiadanie,
    - zmniejszeniu (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w pierwszej części arkusza egzaminacyjnego (czytanie ze zrozumieniem), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (120 minut),
    - możliwości odwołania się przez ucznia w wypracowaniu do wybranej lektury obowiązkowej, spełniającej warunki zadania (nie będzie wskazana lektura obowiązkowa, do której uczeń musiałby się odwołać );
  2. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki:
    - zmniejszeniu zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczono wymagania dotyczące m.in. własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, geometrii przestrzennej, elementów statystyki opisowej,
    - zmniejszeniu (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (100 minut),
    - zmniejszeniu liczby zadań otwartych do rozwiązania (w porównaniu do arkuszy z lat 2019–2020);
  3. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego:
    - zmniejszeniu zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. obniżony zostanie ogólny oczekiwany poziom biegłości językowej (poziom A2),
    - zmniejszeniu (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (90 minut),
    - ograniczeniu/dostosowaniu zakresu struktur gramatycznych (opublikowanych w Informatorach o egzaminie z poszczególnych języków);
  4. w przypadku egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym:
    - zmniejszeniu (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym (przede wszystkim w zakresie zadań otwartych), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (170 minut);
  5. w przypadku egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów na poziomie rozszerzonym:
    - zniesieniu obowiązku przystąpienia do egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym jako warunku zdania egzaminu maturalnego.

Źródło: MEN

Sob., 21 Lst. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska