Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wyzwania stojące przed nowoczesną edukacją w Polsce - debata w Centralnym Domu Technologii

Wyzwania stojące przed nowoczesną edukacją w Polsce - debata w Centralnym Domu Technologii fotolia.pl

23 października br. w Centralnym Domu Technologii odbyła się debata pn. "Wyzwania stojące przed nowoczesną edukacją w Polsce", zorganizowana w ramach wydarzenia - Polskie innowacje w edukacji. 

W debacie, którą poprowadził dziennikarz, Marek Zając wzięli udział:

  • Edward Pietrulewicz Dyrektor Biura Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim w Elblągu
  • Rafał Lew-Starowicz Fundacja EdTech Poland
  • Justyna Orłowska GovTech Polska
  • Zyta Czechowska Nauczyciel Roku 2019
  • Tomasz Kulasa, Naczelnik  Wydziału Innowacji i Technologii MEN
  • Anna Sokołowska, Dyrektor Centralnego Domu Technologii.

Poniżej skrót wypowiedzi prelegentów.

Tomasz Kulasa, Naczelnik  Wydziału Innowacji i Technologii MEN omówił miejsce innowacji w polskim systemie edukacji. Wskazał, że jest ono znaczące. MEN chce, aby innowacje i kształtowanie kompetencji proinnowacyjnych były istotnym elementem w procesie kształcenia uczniów. Realizuje to poprzez: zmiany w podstawie programowej, uwolnienie możliwości realizowania w szkołach projektów innowacyjnych ze sztywnych kryteriów i większa swoboda szkół. Naczelnik zwrócił także uwagę na realizowany projekt Szkoła dla innowatora. MEN chce zainspirować do rozwiązań innowacyjnych, ponieważ należy stawiać na innowacje i kreatywność w edukacji.

Rafał Lew-Starowicz, Fundacja EdTech Poland zauważył, że EdTech wypada bardzo dobrze na rynku europejskim. Pod względem poziomu i dostosowania do potrzeb w Polsce to EdTech jest liderem. Jeżeli chodzi o udział w rynku to jeszcze nie jest tak zadawalający ale rośnie.

Justyna Orłowska GovTech Polska, omówiła jak GovTech angażuje się w projekty edukacyjne i co może zaoferować uczniom. Na początku pandemii zorganizowano trzy hackathony o kategorii otwartej na wszystkich innowatorów. Były tam także drużyny ze szkół średnich – jedna zaproponowała rozwiązanie free class (uczniowie którzy maja większą wiedzę i potrafią zarządzać czasem, prowadzili korepetycje dla młodszych uczniów). To stało się inspiracją do tego, że podczas GovTech Festiwalu zostanie zorganizowany hackathon dla młodzieży szkolnej (hyge junior).

Edward Pietrulewicz, Dyrektor Biura Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim w Elblągu omówił znaczenie edukacji dla samorządu biorąc pod uwagę inwestycje i odpowiadał na pytanie jak skutecznie inwestować w edukacje. Jak wskazał Pan Dyrektor jest to bardzo obszerny temat. I bardzo dużo zależy od tego jaki jest to samorząd (czy duże miasto czy też mniejsza gmina). Dużym problemem są też kwestie finansowe. Niebagatelne znaczenie mają także nauczyciele, szczególnie pasjonaci, którzy pomagają zmieniać szkołę i dopasować ją do wymogów współczesnego świata. Wyzwaniem w ostatnim czasie było nauczenie nauczycieli korzystania z nowoczesnych technologii. Ludzi trzeba przekonać do nowoczesnych technologii. Ida za tym wysokie wydatki. Nauczycieli trzeba szkolić. Niektóre samorządy obcinały pensje nie rozumiejąc, że byli nauczyciele, którzy jeszcze więcej pracowali w formie zdalnej. Dyrektor Pietrulewicz pochwalił też propozycje polskich firm z branży EdTech. Już kilka lat wcześniej korzystał z polskich produktów (np. roboty) będąc dyrektorem szkoły.

Anna Sokołowska, Dyrektor Centralnego Domu Technologii przywołała inicjatywę zorganizowaną przez CDT, a mianowicie projekt polega na tym, że w CDT jest nauczyciel (edukator) który łączy się z klasą w której też jest nauczyciel (ale ten nauczyciel pełni wówczas tylko funkcję wspomagającą, cały ciężar merytoryczny spoczywa na edukatorze) i w ten sposób prowadzona jest lekcja.  Ma to też na celu oswojenie nauczycieli, którzy pracują stacjonarnie, z nowoczesna technologią. Oczywiście CDT pracuje z wykorzystaniem produktów polskich firm.

Zyta Czechowska, została zapytana jak wygląda rozwijanie kompetencji cyfrowych u rodziców? Dodała jednak wcześniej, że polscy nauczyciele chcą się rozwijać i uczyć i mimo braku sprzętu sprostali wyzwaniu. Zawnioskowała także do przedstawiciela MEN o pochylenie się nad podstawami programowymi i ich uproszczenie na czas pandemii. Odnosząc się do zadanego pytania wskazała, że tworząc webinary nie można zapominać o rodzicach, bo jeżeli i oni będą mieli kompetencje cyfrowe to wspomogą proces kształcenia.

Tomasz Kulasa, Naczelnik  Wydziału Innowacji i Technologii MEN omówił jakie projekty dla szkół (innowacyjne, EdTech) mogą wspierać instytucje państwowe. Omówił następujące inicjatywny MEN: Lekcja Enter (planowane przeszkolenie 75 tys. nauczycieli, uczą jak prowadzić lekcje z wykorzystaniem nowoczesnych technologii); projekt ORE – który również dotyczy pomocy w nauczaniu zdalnym; projekt LOWE skierowany do osób dorosłych, gdzie mogą rozwijać także kompetencje cyfrowe. MEN oferuje także bezpłatne zasoby – Zintegrowana Platforma Edukacyjna (pozwala także modyfikować zamieszczone tam materiały, udostępniać je i monitorować postępy tych, którzy z nich korzystają). Wykorzystano SIO żeby zaciągnąć na platformę niezbędne dane. Pozostałe działania MEN: Aktywna tablica (skończyła się pierwsza edycja ale lada dzień zostanie uruchomiona druga); programy Zdalna szkoła i Zdalna szkoła+ (z POPC wygospodarowano 360 mln na zakup sprzętu). Pan Naczelnik przywołał także projekt OSE który jest realizowany i już kilkanaście tysięcy szkół w pełni korzysta z OSE (bezpłatny i szybki internet wykorzystywany w procesie kształcenia).

Justyna Orłowska GovTech Polska przedstawiła propozycję dla młodych. Powołany został program Młodych liderów jest to seria staży, które pozwalają młodzieży na prace w GovTech, wyzwalanie swojej kreatywności i zapoznawanie się z prowadzonymi działaniami (zakładka na stronie internetowej).

Na zakończenie panelu dyskusyjnego Rafał Lew-Starowicz, Fundacja EdTech Poland wskazał na to jak fundacja i jej partnerzy zamierzają wspierać polskie szkoły. Będzie to duży katalog usług: szkolenia dla nauczycieli, wychodzenie na przeciw aktualnym wyzwaniom i oczekiwaniom szkół. EdTech jest otwarta na współpracę zarówno z sektorem prywatnym jak i publicznym.

W drugiej części odbyła się prezentacja polskich firm z branży EdTech: Skriware, Photon, BeCreo, EduExpert, CyberSkiller, FunMedia, Revas, Moje Bambino, Meridian, Musicon, PixBlocks, Funtronic.

 Organizatorami wydarzenia byli: Fundacja EdTech Poland, Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju oraz zespół Centralnego Domu Technologii.

Wt., 27 Prn. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka