Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Posiedzenie Zespołu ds. Edukacji zaplanowano na 18 czerwca br.

Posiedzenie Zespołu ds. Edukacji zaplanowano na 18 czerwca br. fotolia.pl

Po czterech miesiącach bierności nareszcie doczekaliśmy się, że Zespół Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST został zwołany w trybie zdalnym.

20 maja br. Związek Powiatów Polskich zwrócił się do Współprzewodniczącej Zespołu Marzeny Machałek z prośbą o to, aby po blisko trzech miesiącach przerwy, Zespół tak ważny z punktu widzenia chociażby zmian wprowadzanych w polskiej oświacie w czasie pandemii, wreszcie spotkał się w trybie zdalnym i porozmawiał o bieżących problemach.

Blisko miesiąc kazano nam czekać na ustosunkowanie się do powyższego wniosku. Ale właśnie wpłynęła informacja, że posiedzenie Zespołu w formie wideokonferencji zostało zaplanowane na 18 czerwca br.

Informacja satysfakcjonująca ale jednocześnie można postawić pytanie o to jak ocenić sytuację, kiedy resort edukacji, który z dnia na dzień wprowadził obowiązek organizowania zdalnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość ma problemy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii do poprowadzenia rzeczonego Zespołu. Oczywiście zrozumiałym jest fakt dużego obciążenia w związku z panującą sytuacją. Konieczność prac nad coraz to nowymi przepisami prawa. Ale właśnie aktualna sytuacja powinna wpłynąć na podjęcie kroków zmierzających do utrzymania kontaktów z przedstawicielami strony samorządowej.

Nie sposób więc, nie zauważyć, że resort, który powinien przodować wśród podmiotów pracujących z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość i mógł ten sposób wykorzystać chociażby do bieżącego konsultowania planowanych rozwiązań, nie spotkał się z przedstawicielami Zespołu od 19 lutego br.

A jak się okazuje tematów do dyskusji jest bardzo dużo. Związek Powiatów Polskich (a także powiaty członkowskie za pośrednictwem ZPP) zwracał się bowiem na bieżąco z prośbą o poruszenie poniższych zagadnień:

  1. jakie konkretnie czynniki i w jakim stopniu przyczyniły się do faktu, że pomimo wzrostu kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2020 doszło do jednoczesnego spadku standardu A;
     
  2. brak adekwatnego wzrostu subwencji w roku 2020 w związku z koniecznością wypłaty podwyżek nauczycielskich zeszłorocznych a także tych zaplanowanych od września bieżącego roku (problem okaże się jeszcze bardziej odczuwalny w związku ze spadkiem dochodów z PIT dla samorządów);
     
  3. wprowadzenie do harmonogramu przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku 2020 drugiego terminu dodatkowego przypadającego na początek sierpnia br. (szczególnie ze względu na sytuację panującą w woj. śląskim);
     
  4. uchylenie w roku 2021 stosowania art. 30a ustawy Karta Nauczyciela (dodatkowo przypomniano najdalej idący postulat dotyczący całkowitego uchylenia dodatku uzupełniającego z koniecznością zrewidowania kwestii wynagradzania nauczycieli);
     
  5. naliczanie na rok 2021 subwencji dla szkół przyszpitalnych w których subwencja jest liczona według średniorocznej liczby uczniów/wychowanków z poprzedniego roku szkolnego (w związku z pandemią zdarzył się przypadek szkoły, w której w tym czasie nie było uczniów, co niekorzystanie wpłynie na wysokość subwencji naliczonej na następny rok);
     
  6. dotowanie niepublicznych domów wczasów dziecięcych, szczególnie tych rozpoczynających swoją działalność oraz sposób naliczania subwencji na rok 2021.
Śr., 10 Czrw. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka