Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Alert kultura: jak ratować sektor kultury w dobie epidemii?

Alert kultura: jak ratować sektor kultury w dobie epidemii? .

Pandemia koronawirusa to ogromny cios dla sektora kultury w Polsce. Jednak nie wolno zapominać o tym, że kultura stanowi bardzo istotną część gospodarki - udział sektora kultury w gospodarce to ok. 3,5 proc. PKB (tj. więcej niż rolnictwa czy górnictwa). Działalność tego sektora została jednak wyłączona z dnia na dzień, odcinając dopływ środków finansowych. Z racji na duże zróżnicowanie tego sektora, nie sposób zastosować tu jednego, ogólnego schematu interwencji. Co zatem robić? Alert kultura stara się znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Przede wszystkim, autorzy Alertu za trzy główne zagadnienia uznają utrzymanie potencjału sektora kultury i aktywności twórczej, zapewnienie niezbędnych warunków funkcjonowania twórców w sieci i zintegrowanie działań środowisk twórczych i instytucji kultury.  Za zadanie pilne uznają zbudowanie systemu interwencyjnego wsparcia na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym. Należy pomóc twórcom na wielu płaszczyznach. Bardzo często są oni bowiem zatrudnieni w oparciu o umowy o dzieło. W tym celu konieczne jest znaczne rozbudowanie programów stypendialnych. Ale też jednoczesne uruchomienie nowych programów przejściowego wsparcia, premiujących aktywność, pomysłowość, adaptację i wielostronną współpracę.

W czasie epidemii kultura i sztuka w sposób naturalny przeniosły swoją działalność do sieci. W internecie możemy obejrzeć film, spektakl teatralny a nawet musical.  W chwili, gdy praktycznie cała działalność kulturalna jest zmuszona przenieść się do internetu, niezbędne jest, aby opłaty na rzecz twórców były ponoszone od nośników, na których z internetu korzystają użytkownicy.

Autorzy Alertu postulują też o jak najszybsze wykonanie przez ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego art. 20 i art 21 Ustawy Prawo Autorskie, tj. wydanie przezeń (po kilkunastu latach zwłoki) rozporządzenia w sprawie tzw. czystych nośników (z uwzględnieniem urządzeń rzeczywiście będących w obrocie w 2020 r.) w takiej formie, jaka jest zawarta w Ustawie.  

Z pełną treścią raportu można zapoznać się tutaj.

Śr., 29 Kw. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Węgrzyn