Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Edukacja zdrowotna w postawie programowej

Edukacja zdrowotna w postawie programowej fotolia.pl

Ośrodek Rozwoju Edukacji przygotował serię pięciu publikacji na temat podstaw prawnych wdrażania edukacji zdrowotnej we wszystkich typach placówek edukacyjnych i na wszystkich etapach edukacji. Adresowane są one do dyrektorów szkół, nauczycieli, wychowawców oraz psychologów i pedagogów szkolnych.

Całość opracowania ujmuje edukację zdrowotną jako długotrwały proces związany z nauczaniem różnych przedmiotów – stanowi zatem kompleksowe źródło aktualnej wiedzy, pomocnej w realizacji zadań pracowników szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących i techników oraz branżowych szkół I i II stopnia.

Ważnym zadaniem szkoły na tym etapie kształcenia jest edukacja zdrowotna, której cel w podstawie programowej określono jako rozwijanie u uczniów postawy dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.

Przykładowo, dla uczniów szkół branżowych II stopnia określono następujące wymagania dotyczące treści nauczania z zakresu edukacji zdrowotnej:

  • uczeń wyjaśnia, gdzie szukać wiarygodnych informacji dotyczących zdrowia oraz dokonuje krytycznej analizy informacji medialnych w tym zakresie (trendy, mody, diety, wzorce żywieniowe);
  • uczeń wyjaśnia relacje między sportem profesjonalnym i sportem dla wszystkich a zdrowiem, w tym problem dopingu;
  • uczeń wyjaśnia, dlaczego zdrowie jest wartością dla człowieka i zasobem dla społeczeństwa oraz na czym polega dbałość o zdrowie w okresie młodości i wczesnej dorosłości, szczególnie w kontekście różnego rodzaju używek i substancji psychoaktywnych;
  • uczeń omawia przyczyny i skutki stereotypów i stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością, chorych psychicznie i dyskryminowanych;
  • uczeń dobiera sposoby redukowania nadmiernego stresu i radzenia sobie z nim;
  • uczeń opracowuje i wykonuje zestaw ćwiczeń kształtujących i kompensacyjnych w zakresie treningu funkcjonalnego, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki bólów kręgosłupa oraz rodzaju pracy zawodowej.

Z darmowymi publikacjami na temat podstawy programowej edukacji zdrowotnej można zapoznać się na stronie internetowej: www.ore.edu.pl.

Pt., 21 Lt. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek