Jakość edukacji klimatycznej w polskich szkołach

Jakość edukacji klimatycznej w polskich szkołach fotolia.pl

Rzecznik Praw Obywatelskich skierował do Ministra Edukacji Narodowej wystąpienie w sprawie jakości edukacji klimatycznej realizowanej w polskich szkołach.

Jak wskazał Rzecznik w podnoszeniu świadomości i szerzeniu wiedzy najważniejszą rolę spełniają szkoły. Analiza obecnych podstaw programowych wykazała, że uczniowie na wszystkich etapach edukacyjnych realizują zagadnienia z zakresu edukacji ekologicznej. Jest to zgodne z celami systemu oświaty. Art. 1 pkt 15 ustawy Prawo oświatowe stanowi, że zadaniem szkół będzie upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej.

Preambuły załączników do rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej, opisujących szczegółowo podstawy programowe realizowane na poszczególnych przedmiotach informują, że szkoła dba o wychowanie dzieci i młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka, kształtuje postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego, w tym upowszechnia wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywuje do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwija zainteresowanie ekologią.

Jak czytamy w wystąpieniu wielu szkołach wdrażane są innowacje i projekty dotyczące ekologii oraz rozwijana jest odpowiedzialności uczniów za wspólne dobro. Wydaje się jednak, że rozproszenie treści po kilku przedmiotach, a także brak czasu na ich szczegółowe omówienie i praktyczne zastosowanie nie pozwala uczniom na wystarczające zapoznanie się z tematem. Nie daje również możliwości kształcenia kompetencji, które pozwalałyby na sprostanie obecnym i przyszłym wyzwaniom.

W związku z powyższym RPO zwrócił się do Pana Ministra z uprzejmą prośbą o rozważenie wprowadzenia do szkół specjalnego programu zajęć na temat zmian klimatycznych i sposobów przeciwdziałania ich skutkom. Program ten powinien być oparty na najnowszych ustaleniach naukowych oraz skonstruowany w sposób zachęcający nauczycieli i uczniów do innowacyjności. Przekazanie młodym ludziom wiedzy na temat sposobów zahamowania negatywnych zmian klimatycznych powinno być potraktowane przez szkoły jako jedno z najpilniejszych zadań.

Źródło: www.rpo.gov.pl

Czw., 16 St. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka