Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w kształceniu zawodowym

Zmiany w kształceniu zawodowym fotolia.pl

Zasadniczą częścią projektu nowelizacji Prawa oświatowego, przedstawioną przez resort edukacji w końcówce czerwca i konsultowaną w lipcu ze stroną samorządową, są zmiany dotyczące kształcenia zawodowego. Generalnie zostały one pozytywnie przyjęte przez samorządowców. Związek Powiatów Polskich zgłosił kilka uwag, które zostały przez resort przyjęte lub będą wyjaśnione w pierwszych dniach sierpnia.

Nie ignorować powiatowej rady rynku pracy, pensum 20 godzin, współpraca z pracodawcami jak najbardziej, ale bez zbędnej biurokracji

ZPP postulował zapewnienie przedstawicielom powiatowych rad rynku pracy udziału w opiniowaniu propozycji uruchomienia w szkołach nauki w konkretnych zawodach oraz w prognozowaniu zapotrzebowania na zawody na lokalnych rynkach pracy. Pierwotnie resort edukacji przydzielił te możliwości wyłącznie wojewódzkiej radzie rynku pracy, ale przyjęto korekty samorządowe. W projekcie noweli resort zaproponował wysokość pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu na poziomie 20 godzin. Strona samorządowa postulowała pozostawienie jej na poziomie 22 godzin, a związkowcy z kolei chcieli zmniejszenia wymiaru do 18 godzin. Propozycja resortu wydaje się więc kompromisem. ZPP zwracał również uwagę, że zobligowanie dyrektora szkoły do podpisywania specjalnych umów z pracodawcami, którzy mają mieć w przyszłości znacząco większy wpływ na kształcenie. W opinii ZPP obowiązek ten doda szkołom niepotrzebnej biurokracji, resort pozostał jednak przy tym wymogu.

Wydzielenie szkole konta do decyzji samorządu

Dla strony samorządowej nie do zaakceptowania jest propozycja wprowadzenia do ustawy o finansach publicznych przepisów obligujących szkołę i organ prowadzący do wydzielenia szkole specjalnego rachunku bankowego do gromadzenia pieniędzy ze spadków, darowizn i dodatkowej działalności szkoły, które miałyby być następnie przeznaczane na potrzeby kształcenia zawodowego w szkole. Samorządowcy podkreślali, że po pierwsze nie powinno być sytuacji narzucania samorządowi na co ma wydawać gromadzone pieniądze, a przede wszystkim nie do zaakceptowania jest, by decyzja kierownika jednostki budżetowej miała być wiążąca dla organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Przedstawiciele MEN wyjaśnili, że chodziło im o to, by decyzja o wyodrębnieniu rachunku była dla szkoły możliwością, a nie obowiązkiem i zobowiązali się tak doprecyzować przepisy. Przyznali jednak, że chcieli osiągnąć stan prawny, w którym, jeśli dyrektor zdecyduje, że chce mieć odrębne konto bankowe, to jego wola miałaby być dla organu prowadzącego wiążąca. Ze względu na wątpliwości prawne (relacja jednostki budżetowej i organu uchwałodawczego JST) MEN zasięgnie opinii resortu finansów i ma uzgodnić ostateczną treść przepisów ze stroną samorządowa.

Poprawiona wersja w sierpniu, do Sejmu we wrześniu

Na posiedzeniu zespołu edukacji 25 lipca ustalono, że nową wersję projektu, zawierającą wypracowane rozwiązania, strona samorządowa otrzyma ok. 10 sierpnia. Ministerstwu zależy, by ostateczny projekt ustawy, przyjęty przez rząd, w połowie września trafił do Sejmu.

Sob., 28 Lp. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża