Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Uczenie się po powrocie z zagranicy

Uczenie się po powrocie z zagranicy fotolia.pl

MEN stworzyło rozwiązania zapewniające polskim dzieciom naukę języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej i innych przedmiotów w języku polskim, jak również kontynuację nauki w Polsce, po powrocie z zagranicy.

Dzieci obywateli polskich, przebywających za granicą, mogą uczyć się języka polskiego lub w języku polskim w zespole szkół i szkolnych punktach konsultacyjnych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych RP, prowadzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

MEN wspomaga nauczanie języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim w szkołach w krajach zamieszkania Polaków i w szkołach prowadzonych za granicą przez organizacje zajmujące się nauczaniem języka polskiego.

Kieruje nauczycieli z Polski do pracy w tych szkołach, wyposaża zainteresowane szkoły w niezbędne podręczniki i pomoce dydaktyczne, służące temu nauczaniu, organizuje dla nauczycieli szkolenia, staże metodyczne i wizyty studyjne. Resort organizuje też współpracę szkół za granicą ze szkołami w Polsce.

Wystarczy zagraniczne świadectwo

Polskie dzieci za granicą spełniają obowiązek szkolny w lokalnych szkołach. Realizacja obowiązku szkolnego, obowiązku nauki w polskim systemie oświaty dotyczy dzieci mieszkających na terenie Polski, a nie mieszkających czasowo, czy na stałe na terenie innych państw. Zasadą ogólną, respektowaną przez systemy edukacyjne państw, jest wymóg realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki zgodnie z prawodawstwem państwa, na terenie którego dziecko zamieszkuje.

Zasada ta dotyczy wszystkich mieszkających na terenie danego państwa dzieci w odpowiedniej grupie wiekowej (także cudzoziemców).

W praktyce oznacza to obowiązek chodzenia do szkoły należącej do systemu oświaty danego państwa, czyli np. szkoły francuskiej we Francji, bądź akredytowanej w danym państwie szkoły realizującej pełny program nauczania innego państwa. Możliwości wyboru miejsca i formy realizacji obowiązku szkolnego wskazuje państwo, w którym zamieszkują Polacy. By po powrocie z zagranicy do Polski uczeń mógł kontynuować naukę w polskiej szkole, wystarczy świadectwo szkolne szkoły zagranicznej potwierdzające ukończenie danej klasy. By wejść do polskiego systemu edukacji, nie jest konieczne wcześniejsze, równoległe realizowanie obowiązku szkolnego również w polskiej szkole za granicą.

 Bezpłatne lekcje online dla dzieci za granicą

Polskie dzieci przebywające za granicą mogą spełniać obowiązek szkolny i obowiązek nauki w szkołach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, gdy nie mają takiej możliwości w kraju zamieszkania.

ORPEG to jednostka podległa MEN, koordynująca zadania związane z kształceniem dzieci polskich za granicą i wspomagająca nauczanie prowadzone przez organizacje zajmujące się nauczaniem języka polskiego

Ponadto, dzieci realizujące obowiązek szkolny za granicą, które na miejscu nie mają możliwości nauki języka polskiego, mogą dodatkowo uczyć się języka polskiego i wiedzy o Polsce w szkołach ORPEG.

By umożliwić polskim dzieciom za granicą edukację w języku polskim, szkoły ORPEG prowadzą kształcenie na odległość. Jest to wygodna, doceniana przez rodziców i dzieci, bezpłatna forma nauczania.

MEN stworzył nowoczesną, przyjazną platformę edukacyjną do prowadzenia takich zajęć. Polscy nauczyciele prowadzą konsultacje on-line i spotkania kół zainteresowań. Uczniowie i rodzice mają bezpłatny dostęp do materiałów edukacyjnych, a także bezpośredni i stały kontakt z nauczycielami z Polski. Szkoły w ORPEG oferują wysoką jakość kształcenia i materiały edukacyjne, opracowane przez doświadczonych nauczycieli, rozumiejących specyfikę pracy z uczniem za granicą i nauczania na odległość. Koszty ponosi budżet państwa polskiego.

Z nowym rokiem będzie łatwiej

Korzystając z tej formy kształcenia, uczniowie mają obowiązek uczestniczyć w konsultacjach i opracowywać w ustalonych terminach pisemne (w tym kontrolne) prace, które są podstawą promocji do następnej klasy.

Zgodnie ze zmianami w przepisach prawa, od roku szkolnego 2017/2018 uczniowie ORPEG nie będą już przystępować do pisemnych i ustnych egzaminów klasyfikacyjnych, które do tej pory były obligatoryjne i stanowiły podstawę promocji do następnej klasy. Uczniowie nie będą już musieli co roku do Polski, do siedziby ORPEG w Warszawie na egzamin.

Źródło: men.gov.pl

Pt., 1 Wrz. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun