Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rezygnacja z pojęcia "rodzaj szkoły"

Rezygnacja z pojęcia fotolia.pl

Największe problemy interpretacyjne budził brak definicji rodzaju szkoły.

Dlatego też, w projekcie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych zamiast uzależnienia naliczania dotacji dla szkół od rodzaju szkoły, proponuje się odniesienie do kwoty przewidzianej w subwencji oświatowej. Taka konstrukcja ma uprościć system określania wysokości dotacji, a także wyeliminować pojawiające się wątpliwości i rozbieżności w systemie udzielania dotacji.

W związku z przyjętym rozwiązaniem w projekcie ustawy dokonano następujących zmian:

1) w związku z rezygnacją z odniesieniem się do rodzaju szkoły, zmianie ulegnie sposób wyliczania wysokości dotacji dla szkół. Obecnie dotacja jest obliczana według wydatków bieżących zaplanowanych w danej jednostce samorządu terytorialnego na prowadzenie szkół danego typu i rodzaju. Z uwagi na brak definicji rodzaju szkoły samorząd musi samodzielnie określić rodzaj dotowanej szkoły, biorąc pod uwagę różne czynniki (przykładowo położenie szkoły na terenie wsi lub miasta, tryb nauki, realizację obowiązku szkolnego lub nauki, kategorię uczniów, czy szkoła jest szkołą specjalną, procentowy udział oddziałów: integracyjnych, sportowych, mistrzostwa sportowego, dwujęzycznych, dla mniejszości, międzynarodowych, terapeutycznych, czy szkoła jest szkołą zawodową,  czy jest szkołą artystyczną, itp.). W praktyce określenie rodzaju szkoły polega na wyznaczeniu odpowiedniej kombinacji powyższych czynników dla każdej dotowanej szkoły, a przy braku jednoznacznej definicji stwarza to istotne problemy. Następnie jednostka samorządu terytorialnego musi określić czy prowadzi dokładnie taki rodzaj szkoły jak szkoła dotowana. Jeżeli tak, to aby obliczyć wysokość dotacji, samorząd musi dla każdego rodzaju dotowanej szkoły oddzielnie określić wysokość zaplanowanych w budżecie wydatków na prowadzenie dokładnie takiego rodzaju szkoły. Natomiast jeżeli samorząd nie prowadzi szkoły takiego rodzaju jak szkoła dotowana, to musi wyznaczyć najbliższą jednostkę samorządu terytorialnego prowadzącą taki rodzaj szkoły – najpierw wśród samorządów sąsiadujących, potem w powiecie, w województwie, a na końcu na terenie całego kraju. W praktyce często okazuje się, że najbliższym samorządem, który prowadzi taki rodzaj szkoły jest samorząd położony na terenie innego województwa. Wówczas jednostka samorządu terytorialnego, by prawidłowo obliczyć wysokość dotacji musi zwrócić się do wyznaczonej w powyższy sposób jednostki samorządu terytorialnego o podanie wysokości zaplanowanych wydatków na prowadzenie szkoły danego rodzaju.

Opisana procedura, z uwagi na brak jednoznacznej definicji rodzaju szkoły i konieczność poszukiwania najbliższego samorządu na terenie całego kraju, stwarza istotne problemy przy obliczeniu dotacji.

W tym zakresie zaproponowano następujące zmiany:

  1. w przypadku szkół publicznych (w których  jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki oraz tych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki) dotacja określana będzie na każdego ucznia w wysokości równej kwocie  przewidzianej w subwencji oświatowej na takiego ucznia i przemnażana dodatkowo przez wskaźnik zwiększający dla szkół danego typu. Przepisy te będą stosowane odpowiednio w przypadku szkół będących i niebędących szkołami specjalnymi, tj. z wykorzystaniem odpowiednich wskaźników dla szkół danego typu odpowiednio będących i niebędących szkołami specjalnymi;
  2. w przypadku szkół niepublicznych, w których  jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki dotacja określana będzie na każdego ucznia w wysokości równej kwocie przewidzianej w subwencji oświatowej na takiego  ucznia danego typu szkoły. W przypadku szkół niepublicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki dotacja określana będzie na każdego ucznia, uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w subwencji oświatowej.

2) w przypadku najbliżej gminy oraz powiatu prowadzącego szkołę algorytm ustalania najbliżej gminy oraz powiatu będzie odnosił się tylko do prowadzenia szkół danego typu, odpowiednio będących i niebędących szkołami specjalnymi;

3) usunięto przepis definiujący najbliższe województwo. W zakresie dotowania niepublicznych szkół, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki nie ma już konieczności wprowadzania pojęcia najbliższego województwa w przypadku gdy nie istnieje najbliższa gmina lub powiat prowadzący szkołę danego typu, gdyż dotacja będzie udzielna w wysokości przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego;

4) wprowadzono definicje wskaźnika zwiększającego dla szkół danego typu, niebędących szkołami specjalnymi oraz wskaźnika zwiększającego dla szkół danego typu będących szkołami specjalnymi. Ponadto ustanowiono, aby w przypadku liceum ogólnokształcącego (a także do zakończenia kształcenia w gimnazjach – także w przypadku gimnazjum) wskaźnik zwiększający, był ustalany odrębnie dla liceów ogólnokształcących (odpowiednio dla gimnazjów) dla dzieci i młodzieży oraz odrębnie dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych. Wprowadzenie tego wskaźnika jest konieczne, by w przypadku dotowanych szkół publicznych, odpowiednio zwiększyć kwotę przeznaczoną w subwencji oświatowej na ucznia dla jednostki samorządu terytorialnego, uwzględniając wydatki tej jednostki na szkoły danego typu ponad kwotę naliczaną w subwencji oświatowej.

Wskaźnik ten stanowił będzie iloraz wydatków bieżących poniesionych na prowadzenie przez jednostkę samorządu terytorialnego szkół danego typu (odpowiednio będących szkołami specjalnymi i niebędących szkołami specjalnymi) w roku bazowym na ucznia, oraz kwoty przewidzianej na te szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego w roku bazowym na ucznia. Wskaźnik ten jest ustalany w zaokrągleniu do wartości setnych, z zastrzeżeniem, że nie może być on mniejszy niż wartość 1, tak by szkoła dotowana nie otrzymała kwoty mniejszej niż wynikająca z części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego. Do ostatniego dnia poprzedzającego miesiąc pierwszej aktualizacji wskaźnik ten będzie równy wskaźnikowi ustalonemu dla roku poprzedniego, co wynika z faktu, że na początku roku budżetowego nie jest jeszcze znane wykonanie wydatków za rok bazowy, które jest podstawą do obliczania wskaźnika. Przy czym w przypadku pierwszego roku obowiązywania dotacji wskaźnik ustalony dla roku poprzedniego zostanie zdefiniowany w przepisach przejściowych jako tzw. wskaźnik startowy, tj. wskaźnik, który będzie obowiązywał w 2018 roku do dnia poprzedzającego miesiąc pierwszej aktualizacji;

5) wprowadzenie przepisów nakładających na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek publikowania w Biuletynie Informacji Publicznej, oprócz tak jak dotychczas podstawowej kwoty dotacji i statystycznej liczby uczniów, także najbliższej gminy i powiatu oraz wskaźnika zwiększającego dla danego typu szkół.

Pon., 24 Lp. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka