Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Za nowym modelem kalkulacji subwencji oświatowej

Za nowym modelem kalkulacji subwencji oświatowej fotolia.pl

- Zmniejszenie wartości wag subwencyjnych i spadek liczby uczniów są głównymi przyczynami zmniejszania się tzw. przeliczeniowej liczby uczniów w szkołach prowadzonych przez powiaty. Spowodowało to spadek faktycznych kwot należnej samorządom powiatowym części oświatowej subwencji ogólnej – wynika ze stanowiska Konwentu Powiatów Województwa Warmińsko-Mazurskiego z 23 maja br.

Starostowie uważają, że zmniejszona subwencja oświatowa na 2017 r. nie przekłada się na obowiązki JST w stosunku do uprawnień nauczycieli wynikających z Karty Nauczyciela i w większości jednostek nie zapewnia pokrycia kosztów płacowych i rzeczowych. Jak oceniają samorządowcy, nie gwarantuje również stabilności oświatowej, dlatego samorządy powiatowe mają ograniczone możliwości nie tylko realizowania zobowiązań oświatowych bieżących, ale także działań rozwojowych i inwestycyjnych.

W podjętym stanowisku Konwent wnosi o zapewnienie dochodów zabezpieczających wydatki na realizację wszystkich zadań oświatowych. W ocenie przedstawicieli powiatów z Warmii i Mazur pilnej zmiany wymagają przepisy Karty Nauczyciela w zakresie:

  • zmiany płatnika wynagrodzenia nauczyciela przebywającego na urlopie dla podratowania zdrowia,
  • likwidacji jednorazowego dodatku uzupełniającego dla nauczyciela (tzw. 14),
  • rezygnacji z zapisów określających obligatoryjne ustalanie wynagrodzeń nauczycielom (art. 30 a i art. 30 b Karty Nauczyciela).

Ponadto Konwent postuluje, aby założenia nowego modelu kalkulacji subwencji oświatowej oraz zasady jej podziału były szeroko konsultowane i dyskutowane z powiatowymi jednostkami samorządowymi.

Niedz., 28 Mj. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska