Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Konkurs myślenia krytyczniego

Konkurs myślenia krytyczniego fotolia.pl

W roku 2016 redaktorzy Oxford Dictionaries uznali słowem roku określenie "post-prawda". Odnosi się ono do różnych form manipulacji opiniami ludzi, głównie przez media społecznościowe. Przez Facebooka i inne podobne portale codzienne przetacza się ogromna ilość wiadomości, z których znaczna część jest tylko częściowo prawdziwa, a wiele stanowią zwyczajne kłamstwa. Czy można sobie z tym poradzić? NAVIGO Centrum Innowacyjnej Edukacji we współpracy z firmą Google zaprasza na Cogito21 - konkurs myślenia krytycznego.

Jeszcze nigdy w historii dzieci i młodzież nie miały tak ogromnego dostępu do informacji, jak dzisiaj. Jednym kliknięciem są w stanie uzyskać setki wyników wyszukiwania na każdy możliwy temat. Niestety jednak, bardzo wiele informacji, które znają będzie wątpliwych.

Jak wskazuje raport   Dzieci Sieci 2.0, młodzi ludzie mają ogromny problem z odróżnieniem informacji nieprawdziwych od prawdziwych. A wszystkie analizy socjologiczne wskazują, że problem będzie narastał. Dlatego też, wychodzimy z inicjatywą konkursu, promującego zdolność logicznego myślenia, krytycznej analizy źródeł i weryfikowania faktów.

Celem konkursu jest wspieranie rozwoju kompetencji, umożliwiających krytyczną analizę danych, służących orientacji w informacyjnym szumie W szczególności, zależy nam na następujących pięciu umiejętnościach:

  • Wyszukiwanie informacji - zdolność odnajdywania pożądanych informacji, sprawnie i szybko. Oznacza to m.in. wiedzę o tym, jak korzystać z podstawowych i zaawansowanych funkcji wyszukiwarek internetowych, określanie kolejności czytania źródeł i selekcji źródeł wiarygodnych i niewiarygodnych.
  • Czytanie ze zrozumieniem - zdolność trafnej interpretacji informacji, identyfikacji i łączenia ze sobą przedstawionych faktów, zdolność logicznego określenia związków przyczynowo skutkowych, ale także zdolność rozpoznania, jakie informacje zostały pominięte w tekście czy przekazie.
  • Analiza wewnętrznej wiarygodności informacji- zdolność zauważania w obrębie jednego tekstu informacji sprzecznych ze sobą lub niewspółmiernych. Zdolność wychwytywania manipulacji, technik perswazyjnych i sztuczek erystycznych.
  • Porównywanie sprzecznych informacji - zdolność porównania informacji pochodzących z różnych źródeł, zestawienia ich i zidentyfikowania różnic i podobieństw.
  • Synteza informacji i podejmowanie decyzji - zdolność do podjęcia decyzji o tym, które informacje spośród wielu różnych są najbardziej wiarygodne, połączenia ze sobą różnych informacji z różnych źródeł i dokonanie łącznej interpretacji, a także zdolność do odrzucenia źródeł niewiarygodnych.

Konkurs jest zorganizowany dla trzech grup wiekowych, tj. dla szkoły podstawowej (kl. IV-VI), dla gimnazjum (kl. I-III) oraz dla liceum (kl. I - III). Do udziału w konkursie zapraszamy przedstawicieli szkół publicznych, niepublicznych oraz organizacji pozarządowych, mających cele oświatowe lub edukacyjne.

W konkursie udział brać mogą drużyny, liczące po 4 uczniów. Każda szkoła może wystawić w konkursie wiele drużyn. Każda drużyna otrzyma w ramach konkursu jedno zadanie, sprawdzające zdolność krytycznej analizy informacji. Zadanie będzie polegało na ocenie prawdziwości otrzymanego tekstu (artykułu ze strony internetowej, wpisu z bloga lub podobnego materiału), przy wykorzystaniu dodatkowych otrzymanych materiałów oraz własnych poszukiwań (uczniowie mogą korzystać podczas konkursu z urządzeń cyfrowych, organizatorzy zapewnią dostęp do wi-fi). Uczniowie po dokonaniu analizy będą mieli za zadanie nagrać krótki film, w którym przedstawią swoje wnioski. Film i zawarte w nim wypowiedzi uczniów będą podstawy do oceny konkursowej.

Zadania konkursowe będą dostosowane do poziomu uczniów w danej kategorii wiekowej. Wszystkie zarejestrowane drużyny otrzymają także zadania przykładowe oraz krótki poradnik, pomagający w przygotowaniu się do udziału w konkursie.

Konkurs zostanie przeprowadzony w siedzibie wrocławskiego Google, przy ul. Bema 2. Termin przeprowadzenia konkursu to: 29.05.2017 r., godz. 9.30.

Zainteresowane szkoły mogą zgłaszać uczestnictwo swoich uczniów w konkursie do dnia 15.05.2017 r., wypełniając i wysyłając kartę zgłoszeniową znajdującą się na specjalnej stronie konkursowej

Uczniowie w trakcie konkursu będą pracowali wspólnie w ramach jednej drużyny. Każda drużyna siedzieć będzie przy osobnym stole. Drużyna otrzyma zalakowaną kopertę, w której będzie znajdować się zadanie. Drużyny mogą podczas rozwiązywania zadania korzystać ze wszelkich przyniesionych przez siebie pomocy - takich jak książki, gazety, ale także tablety, smartphony czy komputery. Najlepsza drużyna w każdej z kategorii będzie mogła w nagrodę zwiedzić wrocławskie biuro Google i zobaczyć na własne oczy, jak wygląda praca w tej firmie. Dodatkowo trenerzy zwycięskich drużyn otrzymają możliwość bezpłatnego udziału w wybranym szkoleniu organizowanym przez Navigo - Centrum Innowacyjnej Edukacji.

Pod adresem www.krytycznemyslenie.edu.pl/poradnik w dniu 15 maja pojawi się krótki poradnik dla nauczycieli, pokazujący, w jaki sposób można wspierać rozwój tych kompetencji. Zachęcamy do wykonania przedstawionych tam ćwiczeń przed konkursem, aby jak najlepiej przygotować drużyny do rozwiązania zadania, które otrzymają na miejscu.

Źródło: edunews.pl

Pon., 24 Kw. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun