Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

MEN: Rola umiejętności informatycznych

MEN: Rola umiejętności informatycznych fotolia.pl

Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpoczęło kolejny etap kampanii informacyjnej dotyczącej reformy edukacji. Tym razem, w przygotowanych spotach, pokazane jest, w jaki sposób zmiany w oświacie wpłyną na rozwijanie wśród uczniów umiejętności informatycznych, w tym nauki programowania.

Możemy się więc dowiedzieć, że reforma edukacji to nie tylko nowy ustrój szkolny i zmiany w systemie szkolnictwa zawodowego, ale również nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego. MEN kładzie w niej nacisk przede wszystkim na naukę języków obcych, znajomość technologii informacyjno-komunikacyjnych i matematyki. To, jak napisano,  jedne z najważniejszych kompetencji, które będzie posiadał uczeń w nowej szkole.

14 lutego br. minister Anna Zalewska podpisała rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

W podstawie programowej wyraźnie podkreślono, że szkoła ma stwarzać uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki. Istotne mają być umiejętności logicznego i algorytmicznego myślenia, programowania, posługiwania się aplikacjami komputerowymi oraz wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.

Zgodnie z przygotowanymi rozwiązaniami w szkołach zwiększona będzie liczba godzin informatyki od klasy IV szkoły podstawowej do czasu ukończenia szkoły ponadpodstawowej (licea, technika, branżowe szkoły) z 210 do 280 godzin lekcyjnych. Niezależnie od tego, w klasach I-III szkoły podstawowej, kwestie informatyczne obecne są w podstawie programowej w ramach edukacji informatycznej (w każdej z klas nauczania początkowego).

W ubiegłym roku został uruchomiony  pilotażowy program nauki programowania w szkołach. Założeniem jest, aby już od najmłodszych lat, elementem powszechnego kształcenia informatycznego stała się umiejętność programowania – jedna z podstawowych kompetencji XXI wieku. Programowanie kształci takie umiejętności jak: logiczne myślenie, precyzyjne prezentowanie myśli i pomysłów. Wpływa ono także na dobrą organizację pracy podczas rozwiązywania problemów oraz budowę kompetencji potrzebnych do współpracy, niezbędnych dziś w niemal każdym zawodzie. Efektem pilotażu będzie wdrożenie nauczania programowania do edukacji formalnej na każdym etapie kształcenia. Obecnie w projekcie uczestniczy ponad 2 tys. szkół.

Wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji rozpoczęto również starania o to, aby każda szkoła w Polsce została podłączona do szerokopasmowego Internetu. Dzięki wykorzystaniu środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa będzie możliwe zbudowanie najnowocześniejszej w Europie kompleksowej sieci łączącej wszystkie polskie placówki oświatowe, w których kształcą się dzieci i młodzież w wieku od 6 do 19 lat.

Dodatkowo obecnie trwają również prace nad założeniami Rządowego Programu „Aktywna Tablica”, który pozwoli w  ciągu trzech lat wyposażyć szkoły w urządzenia multimedialne zastępujące tradycyjne tablice w klasach lekcyjnych.

Źródło: men.gov.pl

Sob., 18 Mrz. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun