Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jakie pensum dla nauczycieli specjalistów?

Jakie pensum dla nauczycieli specjalistów? fotolia.pl

Na początku lutego odbyło się posiedzenie grupy roboczej ds. czasu i warunków pracy nauczycieli innych pracowników oświatowych.
Spotkanie było kolejnym z cyklu, w ramach powołanego przez Ministra Edukacji Narodowej Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty.
Głównym celem spotkania była dyskusja nad czasem pracy nauczycieli specjalistów.

Strona samorządowa zaproponowała, aby pensum tej grupy pracowników ustalały tak jak dotychczas samorządy z ograniczeniem godzin do 30.

Związki zawodowe jednoznacznie opowiedziały się za koniecznością uregulowania w ustawie wprost, że liczba godzin pensum dla nauczycieli specjalistów to 20.

Wychodząc naprzeciw takiemu stanowisku związków, strona samorządowa zaproponowała, aby w drodze kompromisu wskazać w ustawie widełki, dające samorządom możliwości określania liczby godzin pensum dla specjalistów w określonych granicach. Postulat ten niestety nie spotkał się z akceptacją związkowców, którzy jednoznacznie stwierdzili, że domagają się odebrania samorządom możliwości decydowania o wysokości pensum nauczycieli specjalistów.

Przy okazji powyższej wymiany poglądów, okazało się, że ustawa Karta Nauczyciela wymaga doprecyzowania w kontekście zdefiniowania co należy rozumieć przez „pracę z uczniem”, a co przez „pracę na rzecz ucznia”. W momencie kiedy zostaną rozwiane wątpliwości co do znaczenia tych pojęć, będzie można powrócić do dyskusji na temat wysokości pensum.

Podczas spotkania poruszono także kwestię art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela, tzw. „godziny karciane”. Przepis ten był w ostatnim czasie nowelizowany, jednakże w ocenie związków zawodowych jego brzmienie nadal nie jest satysfakcjonujące. Przedstawiciele MEN wskazali, że przy okazji uchwalania Prawa oświatowego przepis ten doprecyzowano o wskazanie, że w ramach godzin o których mowa w pkt 2 nie można nałożyć na nauczyciela obowiązku prowadzenia zajęć w świetlicy, ani zajęć psychologiczno-pedagogicznych. Ponadto w projekcie rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania zaproponowano, że godziny do dyspozycji dyrektora szkoły będą mogły być przeznaczane m.in. na zajęcia uwzględniające potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów oraz zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Związki zawodowe zadeklarowały, że jeszcze przeanalizują te zapisy i wypowiedzą się, czy są one dla nich na pewno korzystne.

Już na zakończenie spotkania poruszono problem z wybieraniem przez nauczycieli urlopu w związku z opieką nad dzieckiem do lat 14. Kodeks pracy w art. 188 dopuszcza dwojaką formę tego urlopu – w rozbiciu na 2 dni lub 16 godzin. Ponieważ bardzo często nauczyciele deklarowali chęć skorzystania z powyższego urlopu w godzinach i wykorzystywali go jedynie w zakresie godziny pensum, w konsekwencji prowadziło to do sytuacji, że nauczyciela mogło nie być nawet kilka tygodni w szkole. Aby zapobiec temu zjawisku (na które zwróciła uwagę także obecna przedstawicielka Ministerstwa Sprawiedliwości) zaproponowano, żeby w przypadku nauczycieli możliwość skorzystania z tego uprawnienia dotyczyła tylko dni.

Niedz., 12 Lt. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka