Do Sejmu wniesiono projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty, w zakresie działania na terenie szkół i placówek partii i organizacji politycznych.
Proponowane zmiany zakładają rozszerzenie zakazu zawartego w art. 56 ustawy, dotyczącego działania w szkołach oraz placówkach partii i organizacji politycznych, również na pośrednie formy ich potencjalnej działalności, które nie wymagają „fizycznej” obecności na terenie szkół i placówek, a za pomocą których możliwe jest rozpowszechnianie idei o charakterze politycznym.
Celem proponowanej regulacji jest przede wszystkim wzmocnienie neutralności światopoglądowej szkół i placówek, w odniesieniu do dotychczas nieregulowanego w ustawie środka przekazu informacji, z którymi mogą mieć styczność uczniowie - czasopism.
Propozycje zawarte w projekcie stwarzają możliwość sprawowania nadzoru nad treściami czasopism, które w szkołach i placówkach są udostępniane uczniom.
Nadzór pedagogiczny w tym zakresie miałby być sprawowany przez właściwego kuratora oświaty. Wynika to z faktu, że to na nim spoczywa główny ciężar bieżącej realizacji funkcji i zadań nadzoru pedagogicznego a także dlatego, że może on wykonywać czynności nadzoru w trybie działań doraźnych. Dodatkowym argumentem jest to, że kuratorzy oświaty wyposażeni są we władcze środki oddziaływania, takie jak wydanie w drodze decyzji polecenia usunięcia uchybień w pracy szkoły lub placówki, polegających na prowadzeniu działalności z naruszeniem ustawy.
Impulsem do wystąpienia z niniejszą inicjatywą ustawodawczą są próby podejmowane przez wydawnictwa, polegające na rozpowszechnianiu na terenie szkół i placówek czasopism, które mimo waloru edukacyjnego zawierają również treści o charakterze politycznym, przedstawione w sposób stronniczy, a nawet propagujące określone idee polityczne.