Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Interaktywna tablica w lesie - dobra praktyka

Interaktywna tablica w lesie - dobra praktyka fotolia.pl

W Koninie Żagańskim, małej, liczącej 730 mieszkańców wiosce powiatu żagańskiego, jest niewielkie przedszkole i „MAŁA SZKOŁA" czyli Niepubliczna Szkoła Podstawowa w tymże Koninie. I właśnie tam, w północnej części Borów Dolnośląskich realizowany jest w tym roku szkolnym projekt „Wykorzystanie tablicy interaktywnej w edukacji wczesnoszkolnej i nauczaniu języka angielskiego". W projekcie biorą udział uczniowie klas I-III oraz grupy przedszkolne uczestniczące w zajęciach z języka angielskiego. Razem jest 26 uczniów klas I-III oraz 21 dzieci z grup przedszkolnych.

Cele i założenia projektu to:

  • wspomaganie realizacji celów nauczania;
  • uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego;
  • zwiększenie efektywności kształcenia;
  • wzrost zrozumienia przyswajanego materiału;
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami;
  • informacyjno-komunikacyjnymi;
  • wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów;
  • rozwijanie procesów poznawczych.

Tablica interaktywna wykorzystywana jest w szkole od maja 2010 roku. Zakres działań obejmuje edukację wczesnoszkolną i nauczanie języka angielskiego w klasachI-III oraz grupach przedszkolnych. Tablica jest wykorzystywana na wiele sposobów. Przede wszystkim pełni funkcję ekranu, na którym można wyświetlać filmy edukacyjne, bajki, prezentacje, animacje, zdjęcia. Tablica dzięki swoim właściwościom pozwala uczniom na obsługę edukacyjnych programów multimedialnych, interaktywnych prezentacji, aplikacji ale także i gier.

Z poziomu tablicy interaktywnej można korzystać z zasobów zamieszczonych w Internecie. Tablica interaktywna pełni również funkcję edytora tekstu czy grafiki. Na zajęciach języka angielskiego uczniowie z pomocą tablicy ćwiczą nowo poznane słownictwo, struktury zdaniowe. Oglądają filmiki w języku angielskim, teledyski dla dzieci, śledzą przebieg historyjek obrazkowych, wykonują różnorodne, interaktywne zadania zawarte na Multi-ROMach dołączonych do podręczników. Korzystają z zasobów Internetu w tym filmików, gier edukacyjnych, zdjęć, portali anglojęzycznych pomagających w lepszym opanowaniu języka obcego.

W podobny sposób tablica interaktywna jest wykorzystywana podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej. Oprogramowanie dołączone do tablicy zawiera szereg aktywnych narzędzi do potrzeb lekcji zadań. Za pomocą elektronicznego pisaka uczniowie rozwiązują zadania na zeskanowanych kartach pracy, co oszczędza finanse i czas potrzebne do skopiowania kart dla każdego ucznia.

Podczas przerw uczniowie korzystają z gier edukacyjnych, wykonują różnego rodzaju interaktywne zadania jakie oferują portale dla dzieci.

Tablica interaktywna wykorzystywana jest również podczas posiedzeń rad samokształceniowych. Nauczyciele prezentują opracowany materiał, dzielą się doświadczeniami wykorzystując nowe technologie.

Wyniki/uzyskane efekty:

Wymiernym efektem zastosowania tablicy w edukacji wczesnoszkolnej jest przede wszystkim pobudzona aktywność poznawcza uczniów oraz ich aktywność na zajęciach. W Polsce brak badań dotyczących efektywności nauczania z wykorzystaniem tablicy interaktywnej w klasach I-III z powodu małej liczby tablic wykorzystywanych w nauczaniu dzieci młodszych, jednakże zainteresowanie i chęć nauczycieli pracy z wykorzystaniem tablicy interaktywnej ciągle rośnie, co z pewnością pozwoli na przeprowadzenie w niedługim czasie odpowiednich badań naukowych.

Z doświadczeń Joanny Apanasewicz, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego wynika jednoznacznie, że od momentu wprowadzenia tablicy interaktywnej jako środka wspomagającego nauczanie, zainteresowanie uczniów lekcją wzrosło, lekcje stały się dla uczniów atrakcyjniejsze, ciekawsze. Uczniowie są bardziej skupieni, zaangażowani, szybciej opanowują słownictwo, chętniej biorą udział w wykonywaniu poszczególnych zadań. Dzieje się tak nawet wśród uczniów, którzy osiągają słabsze wyniki w nauce.

Kolejnym efektem pracy z tablicą jest zaznajomienie się z obsługą zarówno samej tablicy, jak i komputera, a także umiejętność wyszukiwania informacji w Internecie czy też multimedialnych encyklopediach, słownikach itp.

Źródło: Kuratorium Gorzowskie

Sob., 2 Kw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun