Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Założenia zmian w ocenianiu jakości edukacji

Założenia zmian w ocenianiu jakości edukacji fotolia.pl

Ministerstwo Edukacji Narodowej nie jest usatysfakcjonowane z efektów działania obecnego systemu kontroli nad jakością edukacji w polskich szkołach. W związku z tym zamierza przeprowadzić głębokie zmiany w nadzorze pedagogicznym oraz powiązać go organizacją egzaminów zewnętrznych. Wbrew pierwotnym informacjom zmiany mają być zawarte w nowelizacji ustawy o systemie oświaty, a nie w zupełnie nowej ustawie o systemie oceniania jakości edukacji.

Największa zmiana dotyczyć ma ograniczenia kompetencji kuratoriów oświaty w zakresie sprawowania zewnętrznej kontroli i ewaluacji nad szkołami. Uprawnienia te mają stać się domeną nowych instytucji, wyspecjalizowanych w profesjonalnym badaniu jakości edukacji i niezależnych w swojej pracy. Tymi instytucjami mają być tworzące w całym kraju sieć Regionalne Ośrodki Jakości Edukacji, kierowane przez Regionalnych Inspektorów Jakości Edukacji.

Efekty pracy wizytatorów dostępne mają być publicznie, a sami inspektorzy mają pracować wyłącznie w nadzorowanych placówkach. Dzięki temu stworzona zostanie baza ustandaryzowanych informacji na temat jakości pracy poszczególnych placówek. Te informacje szczególnie przydatne będą dla koordynowania polityki oświatowej, zarówno na szczeblu samorządu, jak i całego kraju.

Nie są to jedyne zmiany. Pozostałe obowiązki obecnych kuratoriów oświaty przejąć mają urzędy wojewódzkie. To do nich przesunięci zostaną także pracownicy kuratoriów, którzy nie przejdą do Regionalnych Ośrodków Jakości Edukacji.

Miejsce Centralnej Komisji Egzaminacyjnej zajmie Krajowy Ośrodek Jakości Edukacji, koordynujący pracami poszczególnych ośrodków regionalnych. Jego zadaniem będzie przygotowanie i organizacja systemu egzaminów zewnętrznych oraz nadzoru pedagogicznego. Względem pierwotnej propozycji MEN zracjonalizowało sieć Regionalnych Ośrodków Jakości Edukacji – będą zlokalizowane w każdym województwie. Osiem regionalnych ośrodków powstanie na bazie istniejących obecnie okręgowych komisji egzaminacyjnych i będzie pełnić wiodącą rolę w przygotowywaniu i organizacji egzaminów zewnętrznych. Pozostałe ROJE powstaną na bazie kuratoriów oświaty.

Regionalni Inspektorzy Jakości Edukacji będą mieli zastępców odpowiedzialnych za organizację na terenie swojego województwa (we współpracy z innymi ROJE) systemu egzaminów zewnętrznych oraz zastępców odpowiedzialnych za koordynowanie zadań nadzoru pedagogicznego. W zależności od liczby szkół w danym regionie powołanych będzie od jednego do trzech zastępców odpowiedzialnych za nadzór pedagogiczny na terenie poszczególnych części województwa. Miejscem ich pracy będą wybrane placówki delegatur lub oddziałów zamiejscowych obecnych kuratoriów oświaty. Taki sposób wprowadzenia zmiany ma zagwarantować stabilność systemu egzaminów zewnętrznych i jednocześnie usprawnić nadzór pedagogiczny według nowych zasad.

Wymierną korzyścią nowych rozwiązań ma być zbliżenie systemu egzaminów zewnętrznych do ucznia. Aby obejrzeć pracę egzaminacyjną uczeń nie będzie musiał wybierać się do właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej, a jedynie do Regionalnego Ośrodka Jakości Edukacji, mieszczącego się w stolicy województwa.

Poza założeniami nie ma jeszcze projektu aktu prawnego. Ma być on dostępny w ciągu miesiąca.

Źródło: men.gov.pl

Niedz., 13 Lt. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: