Reklama na budynku a zajęcie pasa drogowego – WSA o kwestiach dowodowych

Reklama na budynku a zajęcie pasa drogowego – WSA o kwestiach dowodowych fotolia.pl

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wypowiedział się na temat tego, jak organ powinien udowodnić zajęcie pasa drogowego przez reklamę umieszczoną na ścianie budynku.

W omawianej sprawie zdaniem Sądu nie było pewności co do posadowienia spornego nośnika z reklamami w pasie drogowym, to jest co do tego, czy istotnie wchodził on w przestrzeń tego pasa, czy nie; m.in. dlatego, że na żadnej spośród znajdujących się w aktach sprawy map nie został przez uprawnioną do tego osobę wrysowany, w obszarze całej fasady/elewacji budynku i w odpowiedniej skali przedmiot/nośnik z reklamami.

Sąd wskazał, że z fotografii znajdujących się w aktach sprawy (w tym na nośniku CD) zdawało się wynikać, że linia/fasada/elewacja budynku nie jest prosta, lecz zróżnicowana wnękami, wgłębieniami, uskokami czy załamaniami. W ocenie WSA nie można mieć w takiej sytuacji (bez dodatkowych ustaleń i badań) pewności, czy rzeczywiście ściana budynku/elewacja, na której umieszczono sporny nośnik z reklamami wzniesiona była równo z granicą pasa drogowego.

Zdaniem Sądu w tej sprawie dowodem, którego przeprowadzenie pozwalałoby na skuteczne postawienie stronie zarzutu bezprawnego zajęcia pasa drogowego była mapa do celów prawnych z wrysowanym przedmiotem, który narusza przestrzeń pasa drogowego. Taką też mapę, w myśl § 75-§ 77 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 9 listopada 2011 r. w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, należało sporządzić na potrzeby prowadzonego postępowania administracyjnego – orzekł WSA.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 lipca 2020 r., VI SA/Wa 43/20

Źródło: CBOSA

Czw., 30 Lp. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel