Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

COVID-19: można ubiegać się o dłuższy termin na wykonanie badań urządzenia technicznego

COVID-19: można ubiegać się o dłuższy termin na wykonanie badań urządzenia technicznego fotolia.pl

W ustawie z dnia 28 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (druki sejmowe nr 299 i 299-A, Sejm IX kadencji; druk senacki nr 96, Senat X kadencji) zawarto zmiany w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2019 r. poz. 667). Art. 28 ustawy z dnia 28 marca 2020 r., czyli jednej z ustaw przyjętej w ramach „Tarczy Antykryzysowej” przewiduje, że w ustawie o dozorze technicznym zostanie dodany Rozdział 6a, składający się z jednego artykułu – nowego art. 68a ustawy o dozorze technicznym. Na czym polegają owe zmiany?

Kiedy można odroczyć badanie?         

Według nowego art. 68a ust. 1 ustawy o dozorze technicznym, w przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w przypadku niebezpieczeństwa szerzenia się zakażenia lub choroby zakaźnej, które może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego organ właściwej jednostki dozoru technicznego będzie mógł w 2020 r., na wniosek eksploatującego, odroczyć termin wykonania badań technicznych i zezwolić na eksploatację urządzenia technicznego na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy – pod warunkiem, że eksploatujący złoży oświadczenie, że od dnia przeprowadzenia ostatniego badania urządzenia technicznego nie wprowadzono zmian dotyczących eksploatacji urządzenia technicznego oraz, że jego dalsza eksploatacja, w ocenie eksploatującego, nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska.

Po pierwsze więc niekoniecznie musimy mieć do czynienia ze stanem zagrożenia epidemicznego albo stanem epidemii. „Przypadek niebezpieczeństwa szerzenia się zakażenia lub choroby zakaźnej, które może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego” to pojęcie używane w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 1239 z późn. zm.).

Co do przesłanek, to pierwsza, tj. mówiąca o niewprowadzeniu zmian dotyczących eksploatacji urządzenia technicznego wydaje się być oczywista. Natomiast druga, czyli polegająca na tym, że dalsza eksploatacja, w ocenie eksploatującego, nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska może być moim zdaniem wiązana np. między innymi z faktem, że w związku z zaistniałą sytuacją ogromna większość urządzeń technicznych – prócz tych wykorzystywanych przy zwalczaniu epidemii – już jest wykorzystywana w sposób bardzo ograniczony, a co za tym idzie będziemy mieć do czynienia z dużo mniejszą częstotliwością eksploatacją danego urządzenia technicznego. To tylko sugestia, bo oczywiście można wyobrazić sobie również sytuację, w której urządzenie znajduje się w takim stanie technicznym, że nawet jego intensywniejsza od przeciętnej eksploatacja nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska.

Pamiętajmy, że do sprawy należy podchodzić rozważnie, gdyż to eksploatujący oświadcza, że „wszystko będzie w porządku”.

Kwestie formalne

Jak stanowić ma nowy art. 68a ust. 2 ustawy o dozorze technicznym, wniosek eksploatującego oraz oświadczenie o spełnieniu przesłanek mogą zostać złożone pisemnie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 344). Ponadto 0rgan właściwej jednostki dozoru technicznego, do którego wpłynęły wniosek oraz oświadczenie będzie mógł dokonywać wezwań do uzupełnienia braków wniosku lub oświadczenia pisemnie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, telefonicznie lub w inny sposób,

Natomiast art. 68a ust. 3 ustawy o dozorze technicznym będzie potwierdzał, to co wynika pośrednio z art. 68a ust. 1. Mianowicie odroczenie terminu wykonania badania i zezwolenie na eksploatację będzie następowało w drodze decyzji administracyjnej.

Wejście w życie

W świetle art. 101 ustawy z dnia 28 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw zmiany w ustawie o dozorze technicznym mają wejść w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia ustawy z dnia 28 marca 2020 roku.

Pon., 30 Mrz. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel