Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wyłączenie kary za zwłokę tylko przy przeprowadzeniu ooś

Wyłączenie kary za zwłokę tylko przy przeprowadzeniu ooś fotolia.pl

Naczelny Sąd Administracyjny podzielił ścisłą interpretację przepisu art. 35 ust. 6a ustawy – Prawo budowlane. Co dokładnie stwierdził NSA?

W skardze kasacyjnej kwestionowane było stanowisko organów administracji, zaakceptowane przez Sąd pierwszej instancji, według którego w przedmiotowej sprawie nie mógł zostać zastosowany art. 35 ust. 6a Prawa budowlanego stanowiący przesłankę wyłączającą stosowania art. 35 ust. 6 Prawa budowlanego.

Zgodnie z przepisem art. 35 ust. 6 pkt 1 Prawa budowlanego w przypadku, gdy organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wyda decyzji w sprawie pozwolenia na budowę w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji organ wyższego stopnia wymierza temu organowi, w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie, karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Zgodnie natomiast z art. 35 ust. 8 tej ustawy, do terminu, o którym mowa w art. 35 ust. 6 nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organu. Z art. 35 ust. 6a Prawa budowlanego wynika natomiast, że przepisu ust. 6 tego artykułu nie stosuje się do pozwolenia na budowę wydawanego dla przedsięwzięcia podlegającego ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000.

Według NSA Sąd pierwszej instancji zasadnie stwierdził, że wyłączenie przewidziane w art. 35 ust. 6a przywoływanej ustawy znajduje zastosowanie tylko w stosunku do tych inwestycji, które podlegały ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Nie dotyczy to tych przedsięwzięć, dla których wydano decyzję stwierdzającą brak potrzeby przeprowadzenia takiej oceny. Taki sposób interpretacji tego przepisu zdaniem NSA jest zgodny z celem, w jakim ustawodawca wprowadził sankcję z art. 35 ust. 6 Prawa budowlanego. Naczelny Sąd Administracyjny podzielił stanowisko WSA mówiące o tym, że odstąpienie od zasady szybkości działania w sprawie wydania pozwolenia na budowę uregulowano na zasadzie wyjątku, a tym samym powinno być ono interpretowane wąsko. Tym samym zdaniem NSA nie można było podzielić poglądu strony skarżącej co do tego, że art. 35 ust. 6a Prawa budowlanego dotyczy każdej inwestycji, dla której wydano decyzję środowiskową, w tym też taką, którą stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Wykładnia dokonana przez stronę skarżącą prowadziłaby do sytuacji, w której w żadnym przypadku nie można byłoby zastosować art. 35 ust. 6 Prawa budowlanego.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 sierpnia 2019 r., II OSK 2056/18

Źródło: CBOSA

Sob., 14 Wrz. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel