Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Odtworzenie naruszonych nawierzchni utwardzonych a zgłoszenie robót

Odtworzenie naruszonych nawierzchni utwardzonych a zgłoszenie robót fotolia.pl

Czy organy administracji architektoniczno-budowlanej mogą żądać od inwestora dołączenia do zgłoszenia planowanych robót budowlanych projektu odtworzenia naruszeń powierzchni utwardzonych w pasie drogowym na transie obejmującej lokalizację kanalizacji telekomunikacyjnej? W świetle niedawnego wyroku WSA w Poznaniu odpowiedź jest negatywna.

Sąd analizował tym samym relację przepisów ustawy – Prawo budowlane do postanowień zawartych w ustawie o drogach publicznych.

W rozpoznawanej sprawie Prezydenta Miasta postanowieniem wydanym na podstawie art. 30 ust. 5c Prawa budowlanego nałożył na spółkę obowiązek uzupełnienia – w terminie 14 dni – zgłoszenia o wymagany zdaniem organu dokument, tj. uzgodniony w Wydziale Budowy i Utrzymania Dróg Zarządu Dróg Miejskich projekt odtworzenia naruszanych nawierzchni utwardzonych, zgodnie z uwagami do wcześniejszego uzgodnienia. W uzasadnieniu postanowienia nie wyjaśniono, z jakich powodów organ uznaje dokument ten za niezbędny. Wskazano przy tym, że nieuzupełnienie zgłoszenia w wyznaczonym terminie skutkować będzie wydaniem decyzji o sprzeciwie. Inwestor zakwestionował nałożony na ww. postanowieniem obowiązek – wskazał na brak podstawy prawnej. Mimo to organ I instancji w uzasadnieniu swej decyzji nie wyjaśnił, na podstawie jakich przepisów prawa (czy to budowlanego, czy przepisów szczególnych) zażądał od inwestora uzupełnienia zgłoszenia.

Sąd rozpoznając sprawę dostrzegł, iż w uwagach do wcześniejszego uzgodnienia z Zarządem Dróg Miejskich przyjęto, że Inwestor winien przed wystąpieniem o pozwolenie na budowę uzgodnić z ZDM projekt odtworzenia naruszanych nawierzchni utwardzonych. Niemniej Wojewódzki Sąd wskazał, iż obowiązek ten ZDM zawarł jako warunek uzyskania zezwolenia na zajęcia pasa drogowego. Natomiast nałożenie takiego obowiązku na etapie zgłoszenia planowanych prac budowlanych do organu architektoniczno-budowlanego nie miało umocowania w przepisach prawa, na dowód czego WSA przytoczył m.in. treść art. 39 i 40 ustawy o drogach publicznych oraz właściwe postanowienia rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia warunków udzielenia zezwoleń na zajęcie pasa drogowego.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 15 marca 2019 r., II SA/Po 996/18

Źródło: CBOSA

Czw., 18 Kw. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel